بهینهسازی سایت گردشگری یا سئو سایت گردشگری فرآیندی است که در آن وبسایت برای انجام عملکرد بهتر و کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور جستوجو، بهینه میشود. محتوای سایت گردشگری برای سئو سایت بسیار مهم است، بدون محتوا موتورهای جستجو اطلاعات کافی برای فهرستبندی صحیح صفحات و رتبهبندی آنها را ندارند. اگر استراتژی سئویی خوبی نداشته باشید، صفحات وب سایت شما هرگز دیده و به اشتراک گذاشته نمیشوند.
محتوای سئوشده مناسب سبب میشود که در نتایج موتورهای جستوجو بیشتر دیده شوید و در نتیجه آن وبسایت ترافیک بیشتری دریافت کرده و افراد به خرید محصولات یا خدمات شما ترغیب میشوند. با سرمایهگذاری در محتوا به سود خالص کسبوکار خود میافزایید.
محتوای سئوشده چیست؟
محتوا شامل مطالب نوشتاری، تصاویر، فیلم و صداهایی است که در وبسایت خود به نمایش میگذارید. موتورهای جستجوگر مانند گوگل میخواهند نتایج جستجوی ارزشمند و مرتبط با کاربر را ارائه دهند. محتوای سئوشده با در نظر گرفتن موتورهای جستجو تولید میشوند. در نتیجه هدف از محتوای سئوشده این است که گوگل بهقدری آن را ارزشمند و مرتبط بداند که در صفحه نخست نتایج موتور قرار دهد.
چگونه محتوای سئوشده بنویسیم؟
در طول سالیان، الگوریتمهای جستجوی گوگل همچنان در حال پیشرفت و تغییر بودهاند و با توجه دقیق به این الگوریتمها میتوانید جانب گوگل را بگیرید و در نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری کسب کنید. محتوای سئوشده هر محتوایی نیست، بلکه باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای بازدیدکننده کارآمد باشد. گوگل در ردهبندی نتایج موتور جستجو، رتبه بالاتر را به سایتهایی میدهد که تجربه کاربری بهتری فراهم میکند. بهعنوان مثال اگر صاحب وبلاگی هستند برای کسب رتبه بهتر، با دید متفاوتی از رقیبانتان به یک موضوع یکسان بپردازید و در موردش محتوا بنویسید.
برای نوشتن محتوای سئوشده ، باید اصول زیر را رعایت کنید:
طول:
ثابت شده است که نمونه محتواهای طولانیتر (بالای 1000 کلمه) در موتورهای جستجو رتبه بهتری دارند. با این حال، کوتاه نگه داشتن پاراگرافها در پستهای وبلاگ و سایر محتواهای وبسایت مهم است. پاراگرافها را به 1 تا 2 جمله یا حداکثر 3 تا 4 جمله بشکنید.
خوانایی:
گوگل محتوایی را که سطح خوانایی مشخصی دارد ترجیح میدهد تا درک آن برای خوانندگان راحتتر شود.
لحن محتوا:
حفظ یک لحن محتوای ثابت هنگام نوشتن به خواننده کمک میکند تا دیدگاه نوشتاری شما را درک کند. این عامل در خوانایی نیز موثر است.
قالببندی:
نحوه قالببندی نوشتار نقش مهمی در سئو سایت دارد. استفاده از عناوین در مقاله به خواننده کمک میکند تا دسترسی بهتری به محتوای سئوشده داشته باشد. استفاده از نقاط گلولهای (bullet point) امکان فهرستبندی آسانتر مواردی که خواننده باید به آنها توجه کند را فراهم میکند. برای تفکیک بیشتر مطالب، از محتواهای بصری استفاده کنید.
کلمات کلیدی:
برای فهم اینکه کدام کلمات بیشتر از همه توسط کاربران جستجو میشوند، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. کلمات کلیدی به موتورهای جستجو در فهم اینکه محتوای شما درباره چه موضوعی است، کمک میکنند. کلمات کلیدی همچنین به شما ایده نوشتن در مورد یک موضوع خاص را میدهند.
لینک داخلی:
به گفته گوگل، لینک داخلی با صفحات دیگر در وبسایت شما و بکلینک از وبسایتهای دیگر نیز میتواند سئو را بهبود بخشد. همچنین به محتوای شما اعتبار بیشتری میبخشد، زیرا منابع بیشتری ارائه میدهید.
نوشته جایگزین (Alt text):
متنی که در توضیح محتوای عکس نوشته میشود هم تأثیر مثبتی در سئوی سایت میگذارد.
اگر به طراحی علاقه مندید توصیه میکنیم طراحی سایت فروش بلیط را بخوانید.
اشتباهات رایج در تولید محتوای دیجیتال چیست؟
اشتباهاتی که در تولید محتوا مرتکب میشویم بر نتایج سئو تاثیرات منفی خواهد گذاشت، در ادامه به برخی از این اشتباهات اشاره میکنیم:
استفاده از کلمات کلیدی اشتباه
موثرترین کلمات کلیدی، کلمات کلیدی طولانی (بین 3 تا 5 کلمهای) هستند که دارای حجم جستجوی بالا اما رقابت کم هستند. اگر به دنبال کلمات کلیدی باشید که کوتاهترند و رقابت زیادی بر سرشان هست، تلاش شما بینتیجه خواهد ماند.
استفاده بیش از حد کلمات کلیدی
استفاده از یک کلمه کلیدی در هر صفحه وبسایت، راهی ایدهآل است. با این حال، اطمینان حاصل کنید که صفحه را با این کلمه کلیدی پر نکنید، در این صورت گوگل شما را جریمه میکند. تراکم مناسب کلمات کلیدی را حفظ کنید.
محتوای تکراری
گوگل برای محتوای سئوشده اصیل ارزش قائل است و به محتوای کپی یا تکراری اهمیت زیادی نمیدهد. مطمئن شوید که محتوای وب سایت شما با این ذهنیت ایجاد شده است.
نبود تگهای عنوان سئو و توضیحات متا
این تگها به گوگل در فهم موضوع وبسایت شما کمک میکند. از تگهای عنوان و توضیحات متای غنیشده با کلمات کلیدی استراتژیک، استفاده کنید.
نبود تگهای ALT برای تصاویر
تگهای Alt به دسترسپذیر ساختن محتوا خصوصاً برای کسانی که نابینا هستند و یا مشکلات بینایی دارند، با خواندن متن alt برای آنها از طریق بلندگو، کمک میکند.
لینکدهی ضعیف
وقتی محتوای خود را به منبع معتبری ارجاع میدهید یا به کاربر جهت درک بهتر موضوع منابع بیشتری پیشنهاد میدهید، رضایت گوگل را جلب میکنید. صفحات وبسایت خود را بههمدیگر لینک دهید.
مزایای استفاده از محتوای باکیفیت بر سئو چیست؟
اگر از محتوای سئوشده باکیفیت استفاده نکنید از مزایای سئو نیز بهرهمند نخواهید شد. استفاده از محتوای مناسب و کارآمد در وبسایت، بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا مدت طولانیتری را در وبسایت شما سپری کنند و این امر بر روی رتبهبندی جستجوی شما تأثیر مثبت میگذارد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای محتوای باکیفیت در رابطه با سئو میپردازیم:
افزایش نرخ کلیک (CTR):
گوگل نرخ کلیک را عامل مهمی در ردهبندی وبسایت قرار میدهد. هرچه کاربران بیشتری روی لینکهای شما کلیک کنند، شانس شما برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو بیشتر است.
ایجاد بکلینکها:
یکی از بهترین استراتژیهای سئو، بهدست آوردن بکلینکهایی با کیفیت بالا از سایتهای معتبر است. برای گوگل، بکلینک باکیفیت نشان از اعتبار و اعتماد به وبسایت دارد. هرچه بکلینکهای باکیفیت بیشتری داشته باشید، در گوگل رتبه بالاتری خواهید داشت.
گنجاندن کلمات کلیدی:
محتوای باکیفیت تنها راه مطمئن استفاده استراتژیک از کلمات کلیدی است. از این طریق میتوانید با برندهای دیگر صنعت خود رقابت کنید.
ارائه تجربه کاربری عالی:
سئوی سایت، استراتژیهای مختلفی مانند ایجاد بکلینک، نوشتن پستهای باکیفیت وبلاگ و استفاده از کلمات کلیدی مناسب را دربرمیگیرد. وبسایتی که ساختار مناسبی داشته باشد و کاربران بتوانند بهراحتی در آن پیمایش کنند، فایلهای robots.txt بهینه و متاتگهای بهخوبی نوشته شده هم در دسته استراتژیهای سئو قرار میگیرد.
جمعبندی
سئو و محتوا نمیتوانند جدا از هم باشند. بازاریابان باید بدانند که هر دو عنصر مکمل یکدیگر هستند، بنابراین اگر میخواهید رتبهبندی وبسایت شما در نتایج موتور جستجو بهتر شود باید بر ایجاد محتوای باکیفیت تمرکز کنید.
توصیه میکنیم درباره دیجیتال مارکتینگ هم بخوانید