امروزه مسافرت کردن یکی از بخش های ضروری زندگی مردم در اکثر نقاط دنیا به شمار می آید. صنعت مسافرت و گردشگری که یکی از بزرگترین و پولسازترین تجارت های دنیاست، یکی از بخش های مهم تجارت الکترونیک را به خود اختصاص می دهد. ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک امکان بر قراری ارتباط راحت و کم هزینه را با مشتریان فراهم می کنند به فعالیت بخش های مختلف در صنعت مسافرت سرعت و سهولت می بخشند.
در این مطلب قصد داریم به توضیح درباره ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک و انواع و کاربردهای مختلف آن بپردازیم. پیش از آن در مقدمه ای مختصر و مفید به توضیح درباره نقش آژانس های مسافرتی و اهمیت آن ها در دنیای امروز گردشگری خواهیم پرداخت. سپس به بررسی نقش و تاثیر اینترنت در صنعت گردشگری و تاثیر آن بر ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک می پردازیم. در نهایت نیز شرح کاملی درباره ابزارهای نوین برای آژانس مسافرتی الکترونیک ارائه می شود.
نقش آژانس های مسافرتی چیست؟
برای درک بهتر اهمیت ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک، ابتدا لازم است نقش این آژانس ها به روشنی توضیح داده شود. همیشه برای آن که خدمات ارائه دهندگان اصلی خدماتی نظیر هتل ها و خطوط هوایی و زمینی به شکل بهتری به مشتریان عرضه شود، نیاز به واسطه است. واسطه این نقش را دارد که با جمع آوری و ساماندهی اطلاعات و دسته بندی خدمات و پاسخگویی مناسب، کار را برای هر دو طرف آسان تر کند. این همان نقش آژانس های مسافرتی است.
آژانس های مسافرتی واسطه ای هستند بین مشتریان و مسافران، و خدماتی که برای مسافران ارائه می شود؛ مانند هتل ها و خطوط حمل و نقل مختلف. آژانس های مسافرتی با خدمات خود هم سفر را برای مسافران و گردشگران آسان می کنند و هم ارائه دهندگان عمده خدمات گردشگری را در ارائه خدمات بهتر یاری می کنند.
مهم ترین خدمات ارائه شده توسط آژانس مسافرتی الکترونیک
به طور کلی یک آژانس مسافرتی در زمینه جمع آوری و سازماندهی اطلاعات، توزیع، رزرواسیون و ارائه خدمات نقش دارد. از جمله مهم ترین خدمات ارائه شده توسط آژانس های مسافرتی عبارتند از:
- اشکال مختلف حمل و نقل (زمینی، هوایی، آبی، ریلی و…) برای مسافرت های داخلی و خارجی
- تنظیم برنامه و تور، برنامه ریزی سفرهای فردی و تورهای مسافرتی
- هماهنگی و رزرو اقامتگاه های تفریحی، هتل ها، مهمان پذیرها و…
- ارائه خدمات در زمینه گردشگری و بازدید از مناطق پرجاذبه و توریستی و تورهای فرهنگی و موسیقی
- راهنمایی و برقراری امکان حمل و نقل در محل گردشگری برای مسافران
- تهیه و تامین بیمه برای مسافرت، تبدیلات و مبادلات ارزی، صدور ویزا برای مسافران و…
- ارائه خدمات مشاوره ای در رابطه با مسافرت و گردشگری و راهنمایی مشتریان جهت دریافت بهترین خدمات ممکن از سوی هتل ها، تورها و…
آژانس های مسافرتی و اینترنت
در گذشته اصلی ترین مسیر برای فروش آژانس های مسافرتی و ارائه خدمات گردشگری حضور در محل آژانس های به صورت حضوری بود. مشتریان و مسافران ضمن مراجعه به این محل ها، درباره سفر و مقصد خود اطلاعات لازم را به دست می آوردند و نسبت به خرید بلیت و تور و رزرو هتل اقدام می کردند. اما با ظهور اینترنت و امکاناتی که به همراه داشت، مسیرهای فروش آژانس های مسافرتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.
اینترنت بر ابزارهای آژانس های مسافرتی تاثیر بسیاری مهمی گذاشته است. امروزه دیگر نیازی به حضور فیزیکی در محل آژانس نیست؛ بلکه مشتریان می توانند مقصد خود را در اینترنت جستجو کنند و درباره آن هر گونه اطلاعاتی که می خواهند به دست آورند. پس از آن نیز می توانند از طریق اینترنت بلیت خطوط حمل و نقل مختلف، هتل و تورهای مورد نظر خود را رزرو کنند. اینترنت با تاثیر شگرفی که بر ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک گذاشته باعث شده تا شکل سنتی ارائه این خدمات به شکل چشمگیری کاهش یابد.
ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک شامل چه چیزهایی می شود؟
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ابزارهای آژانس های مسافرتی نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده اند. این تغییرات هم در بخش تبلیغات و بازاریابی آژانس های مسافرتی مشهود هستند و هم بخش ابزارهای اصلی و جانبی این آژانس ها.به عنوان مثال در گذشته برای بازاریابی و تبلیغات آژانس های مسافرتی رویکرد عمده استفاده از روزنامه، بیلبوردها، بنرها و تبلیغات کلان سطح شهری، آگهی های تلویزیونی و پخش تراکت بود. اما امروزه تبلیغات آژانس های مسافرتی از طریق ابزارهای نوین و مدرنی نظیر تبلیغات دیجیتال در فضای اینترنت، شبکه های اجتماعی شامل اینستاگرام و تلگرام و تبلیغات بنری وبسایت ها انجام می شود.
هم چنین در گذشته ابزارهای اصلی و جانبی سرویس های ارائه دهنده خدمات گردشگری و آژانس های مسافرتی از تنوع و کارآمدی ابزار های مدرن امروزی برخوردار نبودند. امروزه سرویس هایی مانند فروش و ارائه خدمات در قالب وبسایت، حسابداری آژانس مسافرتی اینترنتی، طراحی های آژانس های مسافرتی، ایجاد باشگاه های مشتریان و… جز موارد بسیار مهم ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک به حساب می آیند.
اهمیت ابزارهای آنلاین
ظهور این ابزارها به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده منجر می شود. مثلا یکی از ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک که نسبتا رایج است، نرم افزارهای گردشگری هستند. این نرم افزارها به مدیران آژانس ها اطلاعات مفیدی درباره مسافران وگردشگران ارائه می دهند؛ این اطلاعات کمک می کنند تا مدیران و مسئولان ارشد سرویس های گردشگری با استفاده از گزارش های جمع آوری شده و آنالیز و تحلیل آن ها، به خوبی رفتار و سلیقه مشتریان خود را تشخیص دهند و بهترین و با کیفیت ترین خدمات ممکن را ارائه دهند.
سیستم حسابداری الکترونیک
یکی دیگر از ابزارهای نوین آژانس مسافرتی الکترونیک، سیستم حسابداری الکترونیک است؛ با استفاده از این سیستم می توان اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره رفتارهای اقتصادی مشتریان به دست آورد. اطلاعاتی مانند این که مشتریان در چه بازه های زمانی بیشتر مایل به دریافت خدمات هستند، میانگین هزینه ای که مشتریان حاضرند بپردازند چه میزان است، مشتریان بیشتر مایل به دریافت چه نوع خدماتی هستند و… با استفاده از این اطلاعات می توان خدمات ارائه شده را دسته بندی کرد و آن ها را به گونه ای تنظیم نمود که با توان مالی و قدرت اقتصادی بیشتر مشتریان هماهنگی و تطابق داشته باشند.
هم چنین امروزه برقراری ارتباط و سفارش دادن به آژانس های مسافرتی به جای آن که تلفنی یا حضوری انجام شود، به صورت دیجیتالی انجام می پذیرد. این یکی از مقدماتی ترین و اولیه ترین ابزارهای آژانس مسافرتی الکترونیک به شمار می آید. بدیهی است که هرچه قدر خدمات ارائه شده از سوی آژانس های مسافرتی الکترونیک کار را برای مشتریان و هم چنین، ارائه دهندگان خدمات گردشگری آسان کند و طیف بیشتری را در برگیر، آن آژانس مسافرتی محبوبیت بیشتری خواهد داشت.
سوالات متداول