دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

امروزه دپارتمان دیجیتال مارکتینگ یکی از پر طرفدارترین موارد در بین افراد مختلف با کسب و کارهای متفاوت شده است. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چرا همه به دنبال آن هستند؟ دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی اینترنتی است که می تواند به کمک وب سایت و استفاده از راه و روش هایی که در آن مطرح می شود، کسب و کار شما را رونق بخشد.

با ایجاد انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بازار رقابت سخت شده است و در این میان دپارتمان دیجیتال مارکتینگ به خوبی توانسته به انواع کسب و کارها کمک کند تا به رونق برسند. ایجاد پایگاه داده فعال و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و دائمی از جمله مزیت هایی است که  به کمک دپارتمان دیجیتال مارکتینگ می توانید به آن دست یابید. برای پیمودن این مسیر نیاز است تا با موارد دیگر آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ
استرتژی بازاریابی

بازاریابی محتوا در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا یکی از مهمترین موارد در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. بازاریابی محتوا مجموعه کارهایی است که برای توسعه کسب و کار انجام می شود اما هدف آن جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان فعلی است. یکی از ویژگی های بازاریابی محتوا که دستیابی به این هدف را آسان می کند، تولید محتوای ارزشمند است.

یکی از رویکرد های استراتژیک بازاریابی، بازاریابی محتوا است. یعنی می توانید با استفاده از اخبار مختلف، کتاب های الکترونیکی، مطالعه موردی مسائل (که مربوط به خدمت یا محصول شما باشد)، پرسش و پاسخ و… به بازاریابی محتوا بپردازید. همچنین می توانید با استفاده از بازاریابی محتوایی درست، اعتماد مخاطبان به کسب و کارتان را جلب کنید و در نهایت منجر به افزایش فروش و توسعه آن شوید. از دیگر مسائلی که اهمیت بازاریابی محتوایی را نشان می دهد، می توان به این مسئله اشاره کرد که اولین چیزی که در هر سایتی مخاطب را جذب می کند یا منجر به ترک او از سایت می شود، محتوایی است که داخل سایت قرار دارد پس باید محتوا را به گونه ای جذاب تولید کنید تا علاوه بر حفظ مخاطبان فعلی و ترغیب آنها به خرید از محصولات یا خدمات جدید به جذب مخاطبان جدید نیز منجر شود.

ارائه استراتژی و برنامه کارآمد

یکی دیگر از مواردی که در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ منجر به ادامه مسیر و دستیابی به اهداف می شود، استفاده از یک استراژی و برنامه کارآمد است. برای ارائه یک استراتژی و برنامه کارآمد فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از مهمترین های آن می توان به مشتری مداری و استفاده بهینه از منابع و بودجه اشاره کرد. از دیگر مسائلی که لازم است برای ارائه استراژی و برنامه کارآمد انجام دهید، تعیین اهداف و جدا کردن اهداف مهم تری است که دستیابی به آنها برای کسب و کار شما یا خودتان اهمیت ویژه ای دارد. همانطور که می دانید اهداف کسب و کارها می تواند متنوع و در تعداد زیادی باشد ولی دستیابی به همه آنها به صورت همزمان ممکن نیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

با یک استراتژی و برنامه کارآمد می توانید به نحوی امور را برنامه ریزی کنید که رسیدن به یک هدف راه رسیدن به اهداف دیگر را تسهیل بخشد. همچنین برای ارائه استراتژی و برنامه کارآمد به تشخیص روند ها و مسائل پیرامون کسب و کار و ارزیابی نیازهای کسب و کار احتیاج دارید. با استفاده از تمام موارد گفته شده، باید به شرح ماموریت هریک از افراد بپردازید و مسیر استراتژی را به دقت مشخص کنید.

مدیریت برندینگ

بخش برندینگ از دپارتمان دیجیتال مارکتینگ به معنای تصویری از محصول یا خدمت، شرکت یا کسب و کار شما از نگاه مشتریان است. در واقع برندینگ یک مسئله خیلی مهم به حساب می آید و همواره تمام کسب و کار ها برای داشتن یک برندینگ قوی در تلاش هستند. در برندسازی فرآیندهایی که برای معرفی برند یا نام تجاری انجام می شود، باید به صورت منظم انجام شود و این کار نیازمند سرمایه گذاری است.

از جمله اهداف اصلی در برندینگ ایجاد یک ذهنیت و چشم انداز خاص از برندتان است که نشان می دهد مردم یا مشتریان چرا باید برند شما را در میان سایر برندها بشناسند و انتخاب کنند. حواستان باشد که برندینگ با لوگو یا علامت تجاری متفاوت بوده و در واقع آن احساسات و عواطفی است که مردم نسبت به کسب و کار شما دارند. از جمله ابزار های برندینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات
  • بازاریابی مستقیم
  • روابط عمومی
  • برگزاری رویدادها و اسپانسرینگ
  • پیشبرد فروش
  • خدمات مشتری
  • بسته بندی
بازاریابی آنلاین
تحلیل رقبا

تحلیل بازار رقابتی در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ

تحلیل بازار رقابتی در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ از جمله اموری است که به شما و کسب و کارتان کمک می کند تا بتوانید همواره یک قدم از رقیبانتان جلوتر باشید. برای اینکه بتوانید رقیبان را تحلیل کنید، ابتدا لازم است که محیط کسب و کارتان را به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بعد از اینکه محیط رقیبانتان را تحلیل کردید، باید با توجه به اطلاعات کسب شده، کارهایی را انجام دهید که رقیبتان هنوز به آنها وارد نشده یا اموری که رقیبتان در آن به خوبی عمل کرده را به نحوی انجام دهید که مشتریان محصول یا خدمت شما را به آن ترجیح دهند. به یاد داشته باشید که تحلیل بازار رقابتی یک امر ضروری برای هر کسب و کاری است تا بتواند مشتریام را به خود جلب کند.

مراحل تجزیه و تحلیل بازار رقابتی دارای

  • رقبا را شناسایی کنید

اولین اقدام برای تجزیه و تحلیل بازار رقابتی، شناسایی رقبا است. بهترین کار استفاده از گوگل است که با سرچی ساده از محصول یا خدمتتان می توانید رقبا را شناسایی نمایید.

  • رقبا را طبقه کنید

پس از شناسایی رقبا لازم است تا به طبقه بندی آنها بپردازید. نقاط قوت و ضعف هریک را بیابید و خواسته و نیازهای مشتریان را تحلیل کنید، با توجه به این موارد می توانید رقبا را بندی کنید.

کنترل و مدیریت شبکه های اجتماعی

امروزه که اکثر افراد در شبکه های اجتماعی مختلف عضو هستند و از آنها استفاده می کنند، در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ با کنترل و مدیریت شبکه های اجتماعی می توان افراد زیادی را جذب کسب و کار خود کرد. هر کسب و کاری علاوه بر سایت باید در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرم، لینکدین و… فعالیت داشته باشد. از نکات اصلی که در این قسمت می خواهیم به آن بپردازیم، کنترل و مدیریت همین شبکه های اجتماعی است، به نحوی کارآمد که علاوه بر حفظ مشتریان قبلی به جذب مشتریان جدید نیز بیانجامد. نرم افزارهایی همچون Hootsuite، Buffer، TweetDeck و… وجود دارد که مدیریت چندین شبکه اجتماعی و برنامه ریزی برای آنها را فراهم می کند.

مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت و برنامه ریزی شبکه های اجتماعی

  • زمان بندی برای انتشار محتوا

شما می توانید با کمک نرم افزار های گفته شده، زمانبندی مشخص را برای انتشار یک پست در تمام شبکه های اجتماعیتان انجام دهید. استفاده از انواع محتوا همچون محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و پادکست می تواند در جذب مخاطب موثر باشد. همچنین بهتر است استفاده از هشتگ را فراموش نکنید.

  • مدیریت و دانلود نظرات

در دپارتمان دیجیتال مارکتیگ توجه به نظرات مخاطب و پاسخگویی درست به آن از جمله امور مهمی است که در معروف شدن برند نقش موثری دارد. برای این قسمت نیز ابزاری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید نظرات را دانلود کنید و امکان پاسخگویی، لایک و حذف نیز در آن وجود دارد.

  • تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی

ابزارهایی برای بررسی رشد دنبال کنندگان و میزان لایک ها و کامنت ها وجود دارد که به شما در تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعیتان کمک می کند. همچنین با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعاتی مانند بهترین ساعت انتشار پست یا استوری و حتی هشتگ های پربازدید را به دست آورید.

خدمات سئو

در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ به خدمات سئو که نوعی بازاریابی درونگرا بوده، می پردازند. بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو، می تواند کسب و کارتان را به گوگل نشان می دهد تا گوگل بتواند جایگاه آن را به درستی مشخص کند و در دید مشتریان بیشتری قرار دهد. در واقع سئو همچون مکان فروشگاه شما است که نشان می دهد کسب و کارتان در چه مکانی قرار دارد. استفاده از خدمات سئو سبب می شود کسب و کارشما از دوام بیشتری برخوردار باشد.

خدمات سئو

نقش تبلیغات آنلاین در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات آنلاین در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ به معنای هر تبلیغی است که از طریق اینترنت و شاید استفاده از کانال های دیگر برای ایجاد آگاهی و علاقه درباره محصول یا خدمتی انجام می شود. در واقع با استفاده از تبلیغات آنلاین، کسب و کار ها می خواهند پیامی را به مخاطب انتقال دهند تا او را جذب محصول یا خدمتشان کنند.

انواع تبلیغات آنلاین

  • تبلیغات نمایشی

احتمالا همه شما تبلیغات نمایشی را دیده اید. این نوع تبلیغات جزو پرکاربردترین ها به حساب می آید. اگر صفحه یک سایت را باز کنید، در اطراف صفحه یا میان مطالب بنرهای تبلیغاتی را می بینید.

  • تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ نوعی از تبلیغات آنلاین بوده که به ازای هر کلیک، پولی پرداخت می شود.

  • تبلیغات متنی

این روش کمی شبیه به تبلیغات سنتی است اما با این تغییر که در شبکه آنلاین و استفاده از سایت های معتبر و معروف، متن تبلیغاتی خود را به نمایش می گذارید، مانند رپورتاژها و آگهی ها.

سخن آخر

تمام خدماتی که در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ ارائه می شود را بیان کردیم. اگر شما هم به دنبال رونق بخشیدن به کسب و کارتان هستید، بهتر است از تمام مطالب گفته شده در کسب و کارتان استفاده کنید. همچنین می توانید برای کمک بیشتر و خدمات تخصصی در کسب و کارتان از دپارتمان دیجیتال مارکتینگ و همکارانمان کمک بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ

شرایط خرید اقساطی
خدمات مشابه
بهینه سازی سایت
سایر خدمات