با توجه به افزایش چشمگیر مسافرت های هوایی و شرکت های هواپیمایی، رقابت بزرگی در جذب مشتری بین ایرلاین های کشور شکل گرفته است. درست مانند هر خدمت دیگری، خدمات ارائه شده توسط هر ایرلاین نیز میتواند از نظر کیفیت، سابقه، ایمنی، دسترسی، هزینه و … با دیگر رقیبانش متفاوت باشد. همه ی ما دوست داریم هنگام مسافرت، بهترین تجربه را داشته باشیم و شایسته ترین خدمات را دریافت کنیم. بنابراین ما نه تنها به دنبال مناسب ترین قیمت ها هستیم، بلکه به شرکت ارائه دهنده خدمات نیز توجه می کنیم. اما در حال حاضر بهترین و مشهورترین ایرلاین های هواپیمایی کشور کدامند؟ با ما همراه باشید تا با 7 مورد از معروف ترین ایرلاین های ایرانی آشنا شوید.
ایران ایر (هما)
کمتر کسی پیدا میشود که نام قدیمی ترین و مشهورترین ایرلاین های ایرانی یعنی ایران ایر (هما)، به گوشش نخورده باشد. شركت هواپیمایی ملی ایران در سال 1340 با ادغام دو شركت هواپیمایی «ایرانین ایرویز» و «پرشین ایرویز» و ایجاد خط هوایی جدیدی به نام «هواپیمایی ملی ایران» با علامت اختصاری و سمبل «هما» تأسیس شد و از فروردین ماه سال 1341 فعالیت های خود را آغاز کرد.
این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین ناوگانهای هواپیمایی کشور را در اختیار دارد. هواپیمایی ایران ایر به بیش از 40 مقصد شامل سه مسیر آسیایی، اروپایی و داخلی پرواز مستقیم دارد و سالانه بیش از 6 میلیون مسافر را جابهجا میکند. اکونومی و هما کلاس دو گروه اصلی کلاسهای پروازی شرکت هواپیمایی هما هستند که گروه هما کلاس امکانات و راحتی بیشتری در پرواز برای مسافران فراهم میکند.
ماهان
ماهان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی کشور است که در سال 1371 آغاز به¬کار کرد و به سرعت توانست به جمع قدرتمندترین ایرلاینهای کشور بپیوندد. دقیق ترین توصیف از ایرلاین ماهان، همان اهدافی است که در بیانیه ی مأموریت این شرکت آمده است:
- حمل و نقل ایمن، کارآمد و پر بازده مسافر، بار و پست
- ارائه خدمات با کیفیتی برتر به وسیله تیمی حرفه ای و آموزش دیده از خلبانان، مهمانداران و خدمه زمینی، برابر استانداردهای بین المللی.
از این رو این ایرلاین اقدام به همکاری با شرکت هایی همچون جهان ترابر ماهان، خدمات فرودگاهی سامان، حمل ونقل ماهان سفیر و مرکز آموزش بوتیا و ماهان تکنینک نموده است تا رضایت مشتریان خود را جلب کند. هواپیمایی ماهان جهت ارائه ی بالاترین و بهترین خدمات، علاوه بر رعایت استانداردهای بین المللی در پرواز، درتلاش است تا پاسخگوی تمام انتظارات مسافران خود باشد.
آسمان
شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی ایر تاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان به وجود آمد و در حال حاضر یکی از فعالترین ایرلاین های ایرانی به شمار می رود. ایرلاین آسمان هم اکنون وسیع ترین شبکه پروازی به شهرهای داخلی با تأکید بر پرواز به مناطق محروم کشور را دارد.
کترینگ شرکت هواپیمایی آسمان در حال برنامه ریزی برای سرو انواع غذاهای رژیمی و غذای مخصوص کودکان در پروازهای بلند مدت و همچنین ایجاد شرایط انتخاب غذا توسط مسافرین است. هواپیمایی آسمان با گسترش و توسعه ناوگان هوایی و شبکه پروازی خود تلاش کرده است تا رضایت مشتریان خود را جلب کند.
قشم ایر
قشم ایر یکی از جوان ترین ایرلاین های ایران است که با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و از سال 1391 فعالیت های خود را آغاز کرده است. به کارگیری منابع انسانی جوان در کنار نیروهای باتجربه و واقف به علم روز از مزیت های شاخص این شرکت می باشد. مراحل آموزش و تخصص هایی مانند خلبانی، مهندسی و تعمیرونگهداری هواپیما، بازرگانی و عملیات زمینی و خدمات پرواز با بهترین کیفیت برای پرسنل این شرکت فراهم می شود.
قشم ایر به منظور آسایش و رفاه مسافران خود شرایطی را فراهم آورده است که بتوانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مسافرتی مستقیماً اقدام به تهیه بلیت نمایند. سامانه خرید بلیت آنلاین قشم ایر در 24 ساعت شبانه روز خدمات ارائه می دهد. استقرار سیستم های نوین فروش و بازرگانی و همچنین ارائه خدمات درون پروازی متفاوت و با بالاترین استانداردهای کیفی و ایمنی از مزیت های مهم این شرکت است.
کیش ایر
شرکت هواپیمایی کیش با هدف توسعه فعالیت های جزیره زیبای کیش، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان های کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس درسال 1370 تأسیس شد. موضوع گردشگری از اهداف اصلی و اولیه سازمان منطقه آزاد کیش است و این شرکت هواپیمایی می تواند نقش مهمی در صنعت گردشگری و توریسم جزیره کیش و درمرحله بعد، برای تمامی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایفا کند. از این رو شرکت کیش ایر دارای چند چشم انداز بسیار مهم است :
- توسعه ناوگان هوایی از طریق خرید هواپیماهای بدنه باریک و پهن پیکر
- تحت پوشش قراردادن کلیه ی مناطق آزاد به خصوص جزیره کیش به منظور رفع نیازهای مربوط به مسافرت های هوایی
- افزایش ضریب ایمنی ناوگان و تجهیزات فنی
- توسعه شبکه پروازی در مسیرهای داخلی و بین المللی با رویکرد اتصال به جزیره کیش
- گسترش همکاری های عملیاتی، بازرگانی و فنی با سایر شرکت ها
- تبدیل شدن به یک شرکت هواپیمایی مبتنی بر سازوکار خدمات الکترونیکی
دستیابی به این اهداف از طریق افزایش توانایی، ارائه سرویس مناسب و جلب رضایت مسافران، با رعایت کامل استانداردها و توسعه ناوگان هوایی امکان پذیر خواهدبود.
آتا
شركت هواپیمائی آتا در سال 1387 تأسیس و فعالیت رسمی و پروازی خود را از سال 1388 آغاز نموده است. از مهم ترین اهداف تأسیس این شركت میتوان به تقویت خطوط ارتباطی استانهای شمالغرب با سایر مناطق كشور، تقویت خطوط پروازی بین المللی، تقویت جایگاه كشوری و منطقه ای و تجهیز ناوگان و تأمین امكانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز اشاره کرد.
آتا یکی از بهترین ایرلاین های ایرانی در بخش سرویس های غذایی است و در همین راستا هرگاه مسافری شکایتی داشته باشد کیترینگ این شرکت همیشه گوش شنوای اعتراضات آنها خواهد بود.
زاگرس
شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۸۴ با ثبت در منطقه آزاد اروند و با ورود دو فروند هواپیمای توپولوف فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۶ با ورود دو فروند هواپیمای بویینگ MD رنگ و بویی دیگر گرفت. اولین پرواز بین المللی زاگرس در سال ۱۳۸۷ با پرواز در مسیر تهران-دمشق انجام شد. این شرکت تازه تأسیس در مدت کوتاه فعالیتش توانسته جایگاه مناسبی در بین ایرلاین های قدیمی و معتبر داخلی پیدا کند.
یکی از مزیت های قابل توجه شرکت هواپیمایی زاگرس، سامانه گزارش دهی داوطلبانه ایمنی است که در سایت این ایرلاین قرار دارد. هدف اصلی سیستم گزارش دهی داوطلبانه، ارتقا ایمنی از طریق جمع آوری اطلاعاتی است كه توسط گزارش های اجباری قابل جمع آوری نمی باشد. تمامی اشخاص می توانند مواردی که شامل رخدادها، خطرات و تهدیدهای مرتبط با ایمنی هوانوردی است را گزارش کنند. ضمناً امنیت فرد گزارش دهنده مطابق با خط مشی ایمنی این ایرلاین، تأمین و از گزارش علیه وی استفاده نخواهدشد.
جمع بندی
حمل ونقل، نیاز اساسی جامعه بشری است که در آن، زیر بخش حمل ونقل هوایی جوان ترین، ایمن ترین و مدرن ترین شیوه ی حمل ونقل است. این صنعت به لحاظ سهولت دسترسی، سرعت بالا در جا به جایی، هزینه مناسب و قابلیت اطمینان بالا از دیگر رقبایش پیشی گرفته است. پس از انتخاب حمل ونقل هوایی نوبت به پیدا کردن بهترین ایرلاین می رسد. امروزه در ایران نیز، شرکت های هواپیمایی زیادی در حال فعالیت هستند که هریک از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از شرایط مهم در انتخاب ایرلاین مناسب، معروف و محبوب بودن آن ایرلاین است؛ زیرا ایرلاین های ایرانی ، زیر ذره بین رسانه ها هستند و با به وجودآمدن کوچکترین مشکلی، توجه تمام رسانه ها را به خود جلب می کنند. بنابراین تلاش بیش تری خواهند کرد تا از بروز مشکلات و نارضایتی ها جلوگیری کنند.