پیشرفت تکنولوژی و گسترش ابزارهای دیجیتال بر روی همه شغل ها و فعالیت ها تاثیرات مختلفی داشته است. کسب و کارها و تجارت های مختلف تحت تاثیر این ابزارها دستخوش تغییرات گوناگون شده اند و خود را هماهنگ با این تغییرات به روز کرده اند. یکی از این حوزه ها، حوزه گردشگری و مسافرت است. سیستم توزیع جهانی یا Global Distribution System که به اختصار GDS نیز نامیده می شود، یکی از همان تاثیرات تکنولوژی بر حوزه گردشگری است.
در سال های اخیر و به لطف پیشرفت تکنولوژی، انتظارات مشتریان و گردشگران نیز تغییر کرده است؛ خدمات و شیوه ارائه سرویس گردشگری شرکت ها نیز تحت تاثیر همین انتظارات و سلیقه مشتریان و گردشگران قرار گرفته است و مفاهیم جدیدی در این میان به وجود آمده اند. به عنوان مثال گردشگران و توریست ها دائما از طریق تلفن های هوشمند خود به اینترنت متصل هستند و می خواهند تجربه های مختلفی را در حین سفر خود کسب کنند.
توریسم الکترونیکی و انتظاراتی که در دل خود به همراه داشته است، باعث شده تا سیستم های رزرواسیون آنلاین به یکی از مسائل مهم و جدی برای دست اندرکاران و فعالان حوزه گردشگری تبدیل شود. در گذشته فرایند رزرواسیون به صورت دستی و توسط کارمندان شرکت های هواپیمایی و گردشگری صورت می گرفته است. این فرانید زمان بر و سخت و پر زحمت بود و برای چند ساعت طول می کشید. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، رزرواسیون و فرآیند آن تکامل یافت و امروزه سیستم های GDS جای آن فرایند قبلی را گرفته اند.
GDS یا سیستم توزیع جهانی به چه معناست؟
سیستم توزیع جهانی یا Global Distribution System (GDS) یک پلتفرم کاربردی در صنعت گردشگری است. این شبکه به آژانس های ارائه دهنده خدمات مسافرتی و گردشگری این قابلیت را می بخشد که بتوانند به نحو بهتری اطلاعات مورد نیاز سفر را به مسافران، توریست ها و گردشگران انتقال دهند.
البته پیش از ایجاد GDS در حوزه گردشگری و توریسم، هر یک از بخش های مربوط به سفر و گردشگری سیستم رزرواسیون مخصوص خود را داشتند. مثلا هر هتل، یا هر ایرلاین برای خود یک سیستم رزرواسیون داشت که عملیات رزرواسیون با استفاده از ظرفیت های آزاد موجود در آن ها انجام می شد. این سیستم رزرواسیون تحت عنوان CRS شناخته می شود.
با گسترش سریع شرکت های فعال در حوزه گردشگری و توریسم، سیستم های CRS کارایی مناسب را نداشتند. این، زمانی بود که سیستم های جدید رزرواسیون که با نام GDSشناخته می شوند به وجود آمدند. GDSها کارایی و بازده بیشتری داشتند و موجب بهتر پیش رفتن فرایند رزرواسیون می شدند. GDSها در بردارنده مخزن بزرگی از اطلاعات هماهنگ مربوط به سفر بودند که نیازهای مختلف مسافران را پوشش می داد.
شیوه کار سیستم توزیع جهانی
شیوه کار GDSبه این صورت است که مشتریان آژانس های هوایی و توریسم می توانند به تمام اطلاعات ضروری و کاربردی برای سفر خود دسترسی داشته باشند. اطلاعاتی مانند پروازهای موجود به مقصد مورد نظر، هتل های مختلف برای اقامت، امکانات تفریحی و سیاحتی مختلف و… بدین ترتیب مسافران می توانند پروازها، هتل ها و امکانات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و به تصمیم گیری بهتری برسند.
نتیجه نهایی سیستم توزیع جهانی یا GDSافزایش کیفیت سفرهای مسافران و گردشگران است. هم چنین از اثرات جانبی آن می توان به افزایش رقابت سالم در میان آژانس ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری اشاره کرد. همین امر نیز به نوبه خود باعث می شود تا شرکت ها برای ارائه بهتر خدمات و جذب بیشتر مشتریان در بازار داغ رقابت، کیفیت خدمات و محصولات خود را بالاتر ببرند. بنابراین GDSموجب پیشرفت صنعت گردشگری و افزایش کیفیت آن شده است.
3 سیستم مهم GDS در دنیا وجود دارد: آمادئوس (Amadeus)، تراول پورت (Travelport) و SABRE
معرفی سیستم توزیع جهانی های دنیا
GDS های بزرگ دنیا عبارتند از: آمادئوس، تراول پورت و سابر
آمادئوس
آمادئوس یکی از بزرگترین و پرآوازه ترین GDSهای دنیاست، که درایران نیز سرویس دهی دارد. البته این سرویس دهی تحت عنوان سیستم رزرواسیون مرکزی انجام می شود. ضمن این که آمادئوس خدمات خود را در ایران به شکلی محدود انجام می دهد و نمی توان از همه سرویس های ان بهره مند شد. دلیل این موضوع، تحریم ها و محدودیت هایی است که بر ایران اعمال شده اند.
تراول پورت
تراول پورت Travelport نیز یکی دیگر از GDSهای مطرح است. این سیستم توزیع جهانی نیز خدمات مختلفی در راستای بهتر کردن و لذت بخش تر کردن تجربه سفر در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهد. گردشگران با استفاده از خدمات تراول پورت می توانند به اطلاعات مختلفی درباره هتل ها، خطوط هوایی و ایرلاین ها، مراکز تفریحی و هر آن چه در طول سفر به آن نیاز خواهند داشت به دست آورند.
سابر
آخرین GDS معروف و مهم نیز SABRE است. این شرکت امریکایی است و نام آن مخفف عبارت Semi Automated Business Research Environment است. این سامانه نیز در نقاط مختلف جهان نمایندگی داشته و خدمات گسترده ای به مشتریان خود ارائه می دهد. از ویژگی های مهم این سامانه می توان به همکاری آن با شرکت بزرگ گوگل اشاره کرد.
GDS و مشکلات استفاده از آن در ایران
همان طور که گفته شد، تنها GDS ای که در ایران فعالیت کرده و خدمات ارائه می دهد، آمادئوس است. آمادئوس در ارائه خدمات خود محدودیت دارد و دلیل اصلی آن نیز وجود تحریم های مختلفی است که بر ایران اعمال شده اند. در سراسر دنیا GDSیکی از ابزارهای مهم و کلیدی در صنعت گردشگری به حساب می آید و باعث رشد و گسترش گردشگری می شود.
GDSها باعث می شوند مسافران خدمات بهتری را تجربه کنند و هم چنین سود و درآمد هتل ها و خطوط هوایی نیز در صورت بهره گیری از این پلتفرم ها بسیار افزایش می یابد. اما در ایران مشکلات اساسی متعددی مانع از این می شود که صنعت گردشگری بتواند از این پلتفرم ها به شیوه کامل و مناسب استفاده کند.
از مشکلات مربوط به GDS در ایران می توان موارد زیر را نام برد:
- تخصصی بودن روال کار با این سیستم ها و عدم آشنایی مدیران هتل ها با سیستم های بین المللی GDS
- تحریم بودن ایران از سوی بسیاری از شرکت های معتبر GDS
- مشکلات انتقال ارزی و مشکل در واریز وجه به دلیل عدم وجود خدمات کارت های اعتباری بین المللی (مانند مستر کارت) در ایران
مقاله مفیدی بود ممنون