معرفی ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری
سفر، امروزه با تغییرات چشمگیر تکنولوژی در صنعت گردشگری اهمیت خاصی یافته است. طبق تحقیقات انجام شده در صنعت گردشگری و سفر، امروزه 41% سفرهای تجاری و 60% سفرهای تفریحی به صورت آنلاین انجام می شوند؛ بنابراین صنعت گردشگری جهانی امروز با چالش های متعددی رو به رو است و کسب و کارهای حوزه گردشگری نیز برای ماندگاری باید پیوسته تغییر کنند تا با ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری پیش بروند و تجربه ای بی نقص و بی نظیر برای گردشگران ایجاد کنند.
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری در سال 2019 آشنا شوید. ترندهایی که به شما کمک می کنند تا با آخرین ترند های برتر تکنولوژی آشنا شده و آزادانه در میان پیچیدگی اکوسیستم دیجیتال سفر در زمان حال حرکت کنید.
بزرگترین اولویت ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری
حدود 90% مسافران سرتاسر دنیا به این باور رسیده اند که فرآیند استاندارد سفر دیگر کافی نیست. در حال حاضر یک رویکرد شخصی سازی شده بیش از چیزی خارق العاده به یک توقع تبدیل شده است. مردم علاقه مند به تجربه ای منحصر به فرد در سفرهای خود -اعم از سفر تفریحی و تجاری- هستند. در حقیقت شخصی سازی به اولویت برتر در ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری و سفر تبدیل شده است.
در حال حاضر برخی از برندها سرویس پکیج شخصی سازی شده به مسافران خود ارائه می دهند. برخی برندها سایت های شخصی سازی برای مشتریان شرکت خود را اندازی خواهند کرد که به شما اجازه می دهد دسترسی اختصاصی به تمامی پیشنهادهای ویژه ایرلاین داشته باشید.
شخصی سازی از ترند های برتر تکنولوژی در صنعت گردشگری
تکنولوژی در صنعت گردشگری برتر شناخت، شامل اثر انگشت، شناسایی چهره، اسکن شبکیه چشم یا سایر روش های شناسایی بیومتریک می باشد. مدتی است که این تکنولوژی به بازار عرضه شده است و در بخش های مختلفی از قبیل احراز هویت، امنیت یا اهداف اجرای قانون به کارگرفته می شود. تکنولوژی در صنعت گردشگری شناخت، به خصوص شناخت چهره، پتانسیل های زیادی برای صنعت گردشگری به همراه دارد.
حوزه های اصلی کاربرد فناوری، جمع آوری داده ها و شناسایی شخصیت یک مسافر است. شناسایی چهره مسافرانی که سابقه بدی دارند به کارکنان کمک می کند که آمادگی هرگونه برخورد لازمی را داشته باشند. یکی از جذابیت های اصلی این تکنولوژی رهایی از مراحل پرداخت متعدد و پذیرش سریع و بی دغدغه است. به طور همزمان هم می تواند تمامی پاداش ها، برنامه های وفاداری یا کدهای تخفیف مشتری خاص را محاسبه کند.
ربات ها – دستگاه های مفید در زمینه گردشگری و میهمان نوازی
امروزه تکنولوژی رباتیک به ماشین ها اجازه می دهد که شکل های مختلفی بپذیرند و چندین عملیات را انجام دهند. در حال حاضر صنعت گردشگری به صورت فعالانه ای در حال معرفی تکنولوژی رباتیک می باشد. دلیل آن، تغییرات در سنت های گردشگران است. گردشگران تقاضای بیشتری برای فرصت های سلف-سرویس دارند. این امر به هتل ها، آژانس های مسافرتی و حرفه های مرتبط، این انگیزه را می دهد که از ربات های دارای هوش مصنوعی در فعالیت های خود استفاده کنند.
رزرواسیون آنلاین – سرویسی با رشد مداوم
در حال حاضر بیش از ۵۷% از تمامی رزرواسیون ها در زمینه گردشگری و سفر (رزرو هتل، پرواز، تورها (تور استانبول ، تور بدروم و … یا سایر فعالیتهای مربوط به سفر) به صورت آنلاین انجام میشود. در حال حاضر، گردشگران فرصت مناسبی برای بررسی پلتفرم های مختلف رزرو آنلاین در وب را دارند و از بین این پلتفرم ها آن هایی را انتخاب میکنند که نیازها، ترجیحات و انتظارات آنها را برآورده میکنند. ارائه خدمات آنلاین نه تنها مشکلات کاربران را حل میکند و به کار آنها سرعت میبخشد بلکه به ارائه دهندگان خدمات مختلف گردشگری نیز کمک میکند.
نرم افزار های تلفن همراه – ساده ترین ترند دیجیتال در اجرا
با افزایش استفاده از گوشی های هوشمند، کاربران علاقه دارند تا بخش بیشتری از نیاز های خود را از طریق اپلیکیشن های تلفن های همراه برطرف کنند. از مهمترین مزایایی که این اپلیکیشن ها به همراه دارند؛ سهولت استفاده و در دسترس بودن در هر زمان و مکانی است. گزارش ها بیانگر آن بودند که در سال های اخیر نیمی از عملیات رزرو آنلاین صنعت سفر و گردشگری توسط تلفن همراه انجام میشود. در واقع، این ترند دیجیتال، ساده ترین روش برای پیاده سازی در صنعت گردشگری و سفر در عصر حاضر است.
تکنولوژی صدا – نوآوری دیجیتال در حال مختل کردن بخش گردشگری و میهمان نوازی
امروزه مردم از جستجو های تایپی به سمت تعاملات صوتی سوق پیدا کردهاند، چرا که صدای انسان بهترین و مؤثر ترین وسیله ارتباطی است. علاوه بر این مردم امروزه به دنبال راحتی بیشتری هستند؛ چه به دنبال دریافت اطلاعات در مورد یک مکان خاص باشند و چه بخواهند بلیط، هواپیما ،هتل و … رزرو کنند.
با استفاده از تکنولوژی در صنعت گردشگری، در حوزه گردشگری میتوان خدمات سفارشی شده برای مشتریان فراهم کرد؛ مثلاً در هتل ها میتوان کنترل های مورد نظر در مورد دما، نور، گرمایش و … اتاق را با پیام صوتی تنظیم کرد. دسترسی سریع و ساده به اطلاعات مورد نیاز و بهبود هر چه بیشتر خدمات گردشگران از دیگر مزایای این فناوری میباشد. فناوری صدا بخش جدایی ناپذیر از سایر فناوری هایی است که وارد صنعت گردشگری میشوند و ارتباط زیادی با شخصی سازی، هوش مصنوعی و چت بات ها دارد.
هوش مصنوعی و چت بات ها – مهمترین ترند در صنعت گردشگری
هوش مصنوعی تنها در ربات ها کاربرد ندارد؛ امروزه هوش مصنوعی در پس زمینه بسیاری از تکنولوژیها و نوآوری های حوزه گردشگری وجود دارد و بارز ترین روش استفاده از آن در صنعت گردشگری با هدف پشتیبانی از مشتریان از طریق چت بات ها صورت میگیرد. پیش بینی می شود که تا سال 2020 حدود ۴۰ % از برندهای تجاری بزرگ، این تکنولوژی را در صنعت گردشگری را به اتخاذ در خواهند آورد.
چت باتها
چت باتها ثابت کرده اند که میتوانند به طور دقیق و پیوسته از طریق دادهها مرتب سازی شوند و به سرعت به مشکلات و سوال ها پاسخ دهند. هوش مصنوعی قادر به نتیجه گیری بر اساس بازخورد و رفتار مخاطبان است. و این اجازه را دارد که در مورد بهبود عملکرد تجاری شرکت و حتی مدیریت هوشمندانه موجودیها، مشاورهای را ارائه دهد.
امروزه چتبات ها تبدیل به یک همراه برای گردشگران شدهاند و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین دارایی صنعت گردشگری هستند. بسیاری از هتل ها و آژانسهای هواپیمایی هم در حال حاضر استفاده از گزینه های پیامرسانی چت باتها را به مشتریان خود توصیه میکنند.
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی – جریان اصلی فناوری های حال حاضر مشتریان
تکنولوژی واقعیت مجازی در سالهای اخیر به سرعت در جهان فراگیر شده است و توانسته بازار سرگرمی ها و بازی های رایانهای را در دست بگیرد. کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند که این تکنولوژی میتواند یکی از امیدوار کنندهترین ترندهای دیجیتال در صنعت گردشگری باشد. این تکنولوژی با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی (VR) کاربران را در یک فضای مجازی با عکس ها، صداها و سایر سنسور های فیزیکی قرار میدهد و کاربر میتواند در میان آن ها حرکت کند و با آنها ارتباط برقرار کند.
این تکنولوژی میتواند به گردشگران این اجازه را بدهد که تنها با داشتن یک تبلت، تلفن هوشمند با یک برنامه کاربردی ویژه و اتصال به اینترنت به صورت مجازی در مکانی که قرار است به آن سفر کنند قرار گیرند و اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت، هتل ها و یا اماکنی که در آن واقع شده است کسب کنند. برخی هتل ها از فناوری واقعیت مجازی برای نشان دادن بخش ها و امکانات مختلف هتل یا جاذبه های گردشگری اطراف برای افزایش میزان رزرو و فروش خدمات فرعی خود استفاده میکنند.
واقعیت افزوده (AR)، یک تکنولوژی دیجیتالی مشابه با واقعیت مجازی است؛ اما جایگزین دنیای واقعی نیست؛ بلکه آن را با پوشش اجزای دیجیتال تقویت میکند. بازاریابان معمولاً از (AR) برای اضافه کردن گرافیک یا اطلاعات مفید به محیطی که از طریق یک دستگاه سازگار مشاهده میشود استفاده میکنند. هنگامی که شما چیزی را از منظر واقعیت افزوده میبینید؛ به این معناست که چیزی مجازی را در دنیای واقعی میبینید.
اینترنت اشیا – اشیاء هوشمند قادر به تعامل
یکی از هیجان انگیزترین تکنولوژی های در حال ظهور در عصر حاضر، اینترنت اشیا (IoT) است. که قابلیت بسیار بالایی برای شکل دادن به آینده صنعت گردشگری دارد و شرکت های مسافرتی و گردشگری هم این موضوع را به خوبی درک کردهاند.
تکنولوژی اینترنت اشیا
تکنولوژی اینترنت اشیا در واقع به دستگاه های هوشمند این امکان را میدهد که از طریق اینترنت به همدیگر متصل شوند و فرصت هایی را همراه با مزایای متعددی برای فعالیت های مربوط به سفر و گردشگری ارائه دهند.
به عنوان مثال اینترنت اشیا (IoT) میتواند در اتاق های هتل مورد استفاده قرار گیرد تا با یک دستگاه که میتواند به همه چیز از چراغ های اتاق گرفته تا بخاری ها و سیستم تهویه مطبوع و… متصل شود؛ امکان کنترل همهچیز را در یک مکان به مشتریان بدهد.
بلاکچین (Blockchain) – ترند تکنولوژی پیشگامِ آینده ی گردشگری
تکنولوژی بلاکچین سال ها پیش در دنیای دیجیتال انفجار ایجاد کرده است و هنوز هم برای بسیاری از افراد تصوری مبهم باقی مانده است. با این حال، آن هایی که آینده و فرصت های آن را می بینند، درک می کنند که این تکنولوی، پتانسیل هایی برای تمامی ابعاد زندگی ما و به خصوص دنیای سفر دارد.
سخن آخر
در مجموع باید گفت با ظهور روزافزون تکنولوژی های جدید، با همسو شدن و تعامل درست با این تکنولوژی ها میتوان آینده هر صنعتی از جمله صنعت گردشگری را متحول و دستخوش تغییر کرد. تکنولوژی در شکل های متداولی در سفر و گردشگری به ما کمک میکند؛ اما در حقیقت بیشتر از چیزی که ما فکر میکنیم ایده برای به کار گیری تکنولوژی در این صنعت وجود دارد.