برای هر شرکت مدیریت نظرات مشتریان امر بسیار مهمی است و باید حتما نظرات مختلف مشتریان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ آنها برای مشتریان مشخص شود. هر مشتری طبق نظری که به شرکت ارائه میکند توقع دارد شرکت به بهترین نحو پاسخگوی او باشد و در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نظرات خود را اعلام میکند.
هر شرکت باید در زمانهای بسیار کوتاهی به پیج کاری خود و شبکههای اجتماعی سر بزند و نظرات مشتریان خود را مطالعه کند و طبق قوانین شرکت و اطلاعاتی که به دست دارد پاسخگوی نیاز مشتری باشد.
نظرات مختلف مشتریان
نظرات مشتریان گاهی به صورت پیشنهاد و گاهی به صورت انتقاد بیان میشود که باید به آنها توجه زیادی کرد؛ خصوصا نظرهای انتقادی که از عیبهای شرکت و یا کم و کاستیهای شرکت بیان میشود میتواند به رشد شرکت کمک زیادی داشته باشد و هر شرکتی باید نسبت به مشتری که برایش وقت میگذارد و نظر میدهد احترام خاصی قائل باشد و همینطور به صورت متقابل وقت کافی را برای آن مشتری در نظر بگیرد.
برای مدیریت نظرات پیشنهاد نیز به همین صورت است و یک شرکت باید تا حد امکان پیشنهادات مشتریان خود را به کار خود وارد سازد تا مشتریان جذب شرکت شوند و سوددهی شرکت افزایش پیدا کند. برخی پیشنهادات توسط مشتریان خلاق به شرکتهای مختلف ارائه میشود که باعث افزایش بازده شرکت شده و میتواند راه هزار ساله را یک شبه برای شرکت هموار سازد به همین دلیل است که میگوییم توجه داشتن به نیاز مشتریان خود یکی از مهمترین مواردی است که هر شرکت باید به آن توجه داشته باشد.
به جز موارد بسیار استثنایی که برخی از افراد برای آسیب رساندن به شرکتهای مختلف نظرات بی هدفی را ارائه میکنند بقیه نظرات باید حتماً مدیریت شوند.
چگونگی مدیریت نظرات مشتریان
اینکه یک شرکت چگونه باید نظرات مشتریان خود را مدیریت کند بستگی به نوع شرکت میباشد و باید از طریقهای مختلف این کار را انجام دهد. از آسانترین روشها پاسخگویی نظرات مشتریان در فضای مجازی میباشد که فقط باعث میشود شما یک متن را به عنوان پاسخ برای او در نظر بگیرید.
روش بهتر این است که شرکت میآید به طور رسمی نظرات مشتریان خود را در میان عوامل اصلی شرکت بیان میکند و طبق آن نظرات باید تغییراتی در شرکت صورت پذیرد که موجب رضایت مشتریان و افزایش آنها شود. شما باید مخاطبان خود را به طور کامل و دقیق بشناسید و خدماتی را ارائه دهید که مشتریان شما هیچگونه انتقادی به شما نداشته باشند و نظرات همه مشتریان به صورت نظرات رضایتبخشی باشد.
اگرچه این کار دشواریهای خاص خودش را دارد اما اگر شما تجربه کافی داشته باشید میتوانید با استفاده درست و بجا از نظرات مشتریان خود آنها را مدیریت کنید و فضایی را برای مشتری به وجود آورید که او متوجه شود شما اهمیت زیادی برای او قائل میشوید و حتی میتواند یک مبلغ رسمی برای شما باشد.
چرا باید نظر مشتریان را مدیریت کرد؟
اگر مشتری شما پس از مدتی متوجه شود که شما هیچ احترامی به نظر قائل نیستید و فقط به عنوان یک شنونده نظرات او را گوش میکنید و دیگر به کار نمیبرید موجب میشود که علاقهای برای انتخاب شرکت شما نداشته باشد و به سراغ شرکتهایی برود که اهمیت بسیار زیادی به نظر مشتریان خود بدهند.
از طرف دیگر اگر نتوانید مدیریت درستی داشته باشید در میان رقبای خود در سطح پایینی قرار میگیرید و مشتریان شما دیگر به سمت شرکت شما نمیآیند زیرا شما باید خدمات خود را طبق سلیقه مشتری انجام دهید و اینکه خودتان چه چیزی را میپسندید و مشتری از آن خوشش نمیآید هیچ سودی برای شرکت شما ندارد.
شما باید مشتریان خود را تفکیک کنید تا بتوانید نظرات آنها را مدیریت کنید زیرا گاهی نظرات افراد با توجه به سلیقههای مختلفی که دارند بسیار متفاوت است و این تفاوتها میتواند کار شما را سخت کند. پس مشتریان خود را دستهبندی کنید و باتوجه به نظرات مشابهی که ارائه میدهند پاسخ یکسانی به آنها بدهید تا هم خودتان سردرگم نباشید و هم مشتری بداند که پاسخ نظرش مثبت است یا منفی.
مدیریت نظرات بیشتر توسط چه کسی انجام میشود؟
بهتر است مدیریت نظرات مشتریان توسط یک نفر انجام نشود زیرا در بسیاری از موارد نظر دو نفر با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارد اما اگر برای پاسخ نظرات مشتریان از چندین نفر که به صورت مشاور با یکدیگر پاسخ نهایی را اعلام میکنند استفاده شود بازده بهتری داشته و مشتری پاسخ بهتری دریافت میکند.
اگر شما یک فرد متخصص را در شرکت خود به کار بگیرید که فقط نظرات مشتریان و کاربران را مشاهده کند و پاسخگوی آنها باشد بهترین کار است زیرا اگر قرار باشد چندین نفر به نظرات مختلف مشتریان جواب دهند ممکن است در نظرات آنها تناقض صورت گیرد که مشتری را دچار شک و شبهه میکند و این کار باعث میشود که مشتریان شما کاهش زیادی پیدا کند. بنابراین برای مدیریت نظرات مشتریان باید از یک فرد و یا افرادی استفاده شود که فقط وظیفه پاسخگویی و مدیریت نظرات را داشته باشند تا تمرکز لازم را برای این کار داشته باشند.
سعی کنید در تولید محتوای خود دقت زیادی داشته باشید و از مشتریان خود بخواهید که از طریق شماره تلفن شرکت نظرات خود را بیان کنند تا علاوه بر این که شما پاسخ آنها را میدهید بتوانید در همان لحظه جواب مشتری خود را دریافت کنید و به یک نتیجه درست و صحیح برسید. فراموش نکنید که نظر همین مشتریان میتواند به کسب و کار شما رونق زیادی ببخشد و شرکت شما را در سطح بالاتری قرار دهد زیرا همین مردم عادی مشتریان شما و بیشتر مواقع مشتریان ثابت شما و دلیل سوددهی شرکت شما میشوند.
شرکت سیتی نت ارائه دهنده خدمات وب سرویس و سیستم رزرواسیون آنلاین می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت سیتی نت مراجعه نمایید.