- وب سرویس چیست؟
- api گردشگری چیست؟
- مزایای استفاده از وب سرویس گردشگری
- انواع api در صنعت گردشگری
- api سیستم توزیع جهانی
- فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت گردشگری
- رعایت اصول سئو در طراحی وب سرویس آژانس مسافرتی
- انتخاب محتوا مناسب وب سایت های گردشگری
- معرفی درست و جامع تورها
- معرفی رویدادها و فستیوال های مهم در وب سرویس آژانس مسافرتی
- امکان رزرواسیون آنلاین در وب سایت گردشگری
دسترسی گسترده به اینترنت، در تمام ابعاد زندگی بشر تاثیرگذار بوده تا جایی که مردم در دنیای امروز برای جستجو درباره هر موضوعی یا انجام هر کاری ابتدا به سراغ اینترنت میروند. یکی از اموری که با کمک اینترنت و امکانات موجود در آن به سادگی قابل انجام است، رزرو تورهای مسافرتی و خدمات مربوطه برای انجام سفری خاطرهانگیز است. به منظور ارائه این خدمات از سمت آژانسهای هواپیمایی، امکانات و ابزارهای مختلفی مورد نیاز است که یکی از آنها api گردشگری است.
تعریف وب سرویس چیست؟
قبل از بررسی وب سرویس گردشگری قصد داریم که شما را با مفهوم وب سرویس و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. به طور کلی منظور از وب سرویس، یک سیستم نرم افزاری می باشد که بین 2 دستگاه موجود در شبکه ارتباط برقرار می کند. وب سرویس ها بر اساس پیام هایی که از طرف مشتریان و کاربران خود دریافت می کنند، عمل کرده و با توجه به درخواست آن ها، پاسخ می دهند. وب سرویس های طراحی شده هیچ ارتباطی با زبان برنامه نویسی و سیستم عامل نداشته و به راحتی می توان با هر سیستمی از آنها استفاده نمود.
api گردشگری چیست؟
api گردشگری که در اصطلاح به آن وب سرویس گردشگری هم گفته میشود، نوعی رابط کاربری در بستر اینترنت است که مشتریان یا مسافران را به آژانسهای هواپیمایی متصل میکند. با استفاده از این سرویس مسافران دیگر نیازی به مراجعه حضوری به آژانس نخواهند داشت و تمام اقدامات شامل رزرو تور، انتخاب اقامتگاه، مدت زمان سفر، نوع خدمات قابل انتخاب تور و پرداخت هزینه به صورت آنلاین، 24 ساعته و در کوتاهترین زمان انجام میشود.
این سرویس علاوه بر مسافران برای آژانسهای هواپیمایی هم یک امتیاز محسوب میشود زیرا از طریق آن به راحتی با شرکتهای هواپیمایی یا ایرلاینها، هتلها و… در هر نقطه دنیا ارتباط برقرار میکنند. پلتفرم جامع فروش بلیط اماکن گردشگری، پلتفرم مخصوص رزرو هواپیما و… از انواع سرویسهای موجود در این حوزه برای آژانسهای هواپیمایی هستند.
با توجه به اینکه امروزه افراد دیگر، برای انجام کارهای خود بیرون نمی روند و ترجیح می دهند تا اقدامات مورد نیاز خود را در منزل و به وسیله کامپیوتر انجام دهند، در صنعت گردشگری وجود سرویس هایی برای برطرف کردن این نیاز مشتریان به یک ضرورت بسیار مهم تبدیل شده است. بنگاه های گردشگری از سیستم های وب سرویس رزرو هتل و خدمات پرواز برای ارائه اطلاع رسانی تورها استفاده می کنند.
برای انجام این کار، شرکت های ارائه دهنده وب سرویس ها، از آژانس های مسافرتی و گردشگری ضمانت نامه دریافت کرده و به آنها این امکان را می دهند تا از خدمات ارائه شده در وب سرویس ها بر روی سایت استفاده کنند، که البته برای انجام این عملیات یک سری قوانین و مقرراتی وضع می شود و آژانس های مسافرتی موظف هستند که تابع قوانین باشند. استفاده از این وب سرویس آژانس گردشگری باعث می شود تا مشتریان بتوانند به صورت 24 ساعته از خدمات آن آژانس، مانند رزرو آنلاین هتل و خرید بلیط استفاده کنند.
امروزه افراد بسیار زیادی ترجیح میدهند رزرو بلیت های خود را از طریق پلتفرم جامع فروش بلیت اماکن گردشگری انجام دهند، زیرا این پلتفرم به تمام نیازهای مسافران پاسخی مشخص میدهد.
مزایای استفاده از وب سرویس گردشگری
امکان برقراری ارتباط با شرکت های بزرگ، رزرو هتل و پرواز که در سراسر دنیا قرار دارند، به یک نیاز بسیار اساسی برای آژانس های مسافرتی تبدیل شده است. api گردشگری، سرویسی است که به راحتی می تواند این نیاز آژانس های مسافرتی و گردشگری را برطرف نماید.
دفاتر مسافرتی به کمک طراحی سایت گردشگری، درگاه های اتصال مستقیم به خدماتی که توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات رزرو هتل و پرواز، مشخص نموده و آن را در وب سایت خود به مشتریان خود ارائه می دهند و برای آنها این امکان را برقرار می کنند تا بتوانند به صورت آنلاین از خدمات شرکت مسافربری بهره مند شوند. در این مطلب به بررسی بیشتر وب سرویس آژانس مسافرتی و نکات مورد توجه برای طراحی هرچه بهتر یک وب سایت گردشگری و پلتفرم جامع فروش بلیت اماکن گردشگری می پردازیم.
انواع api در صنعت گردشگری
در زمینه سفر و گردشگری وجود پلتفرمهایی که تمام اطلاعات را یک جا ارائه کنند و امکانات مورد نیاز را در یک پکیج یا در کنار هم به مسافران ارائه دهند، امری ضروری است. برای مثال یک پلتفرم جامع فروش بلیت اماکن گردشگری باید شامل توضیحات مکان، ارائه خدمات دسترسی به آن مکان مانند رزرو وسیله نقلیه و… نیز باشد. به منظور تامین هرچه بهتر نیاز مسافران، apiها در صنعت گردشگری دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام به نوع ویژهای از اطلاعات و خدمات دسترسی دارند. مهمترین انواع api گردشگری، عبارتند از:
api سیستم توزیع جهانی
سیستم توزیع جهانی یا GDS، اصلیترین پایگاه برای رزرو هواپیما، قطار، هتل و… است. این سیستم دادههای مورد نیاز برای انجام سفر و گردشگری را از سرویسدهندگان مختلف جمعآوری کرده و در قالب یک پک کلی در اختیار آژانسهای مسافرتی قرار میدهد. تمرکز اصلی این سیستم روی 5 حوزه تامین و فروش صندلیهای هواپیما، رزرو اتاق هتل، اجاره ماشین به مسافران، رزرو بلیت کشتی و رزرو بلیط قطار تمرکز دارد.
وب سرویسهای مختلفی در این سیستم وجود دارند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:
- api آمادئوس: آمادئوس سرویسی رزرو بلیط از ایرلاینهای مختلف، رزرو هتل، جستجوی فرودگاهها، جستجو درباره مقصد سفر و برنامهریزی سفر شامل ارائه اطلاعات دقیق و جامع است.
- api مخصوص گردشگری Sabre: این api خدمات مربوط به حوزه گردشگری خود را در 7 زمینه ارائه میکند که شامل اطلاعات خطوط هوایی، اطلاعات حمل و نقل زمینی مانند رزرو بلیط قطار و اتومبیل، سفرهایی دریایی، رزرو اتاق از بیشتر هتلها، پروفایلها، مدیریت سفر و جلسه هستند.
- api مخصوص گردشگری تراول پورت: امکانات این api نسبتا گستردهتر است و علاوه بر رزرو یا خرید بلیط هواپیما، شامل مسائلی مانند بررسی موقعیت مکانی صندلیهای هواپیما برای انتخاب، مقایسه نرخ پروازهای مختلف، اطلاعات شرایط جوی و… نیز میشود.
فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت گردشگری
با توجه به موارد گفته شده برای رونق هرچه بیشتر دفاتر مسافرتی و آژانس های گردشگری، وجود یک وب سرویس مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که امروزه بیشتر افراد به دنبال دریافت خدمات بهتر و با سرعت بیشتر هستند. از این رو تنها طراحی یک api گردشگری به تنهایی نمی تواند موفقیت آژانس های مسافرتی را تضمین کند، بلکه طراحان باید به نکات بسیار زیادی در طراحی وب سرویس آژانس ها توجه نمایند. به همین منظور در ادامه چند مورد از مهمترین نکاتی که باید در طراحی یک وب سرویس سایت گردشگری در نظر گرفته شود، را مورد بررسی قرار داده ایم.
رعایت اصول سئو در طراحی وب سرویس آژانس مسافرتی
اولین و اساسی ترین فاکتور برای افزایش بازدیدکنندگان یک سایت، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد که در اصطلاح تخصصی به آن «سئو سایت» گفته می شود. برای اینکه یک سایت از لحاظ سئو بهینه باشد و به محض اینکه کاربر یک عبارتی مرتبط با سایت مدنظر را جستجو کند، سایت مذکور در صفحه اول گوگل نمایش داده شود، استفاده درست از منوها و همچنین دسته بندی محتوای سایت، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که اهمیت این موضوع در وب سایت های گردشگری بیش از سایر وب سایت ها احساس می شود.
به طور مثال برای داشتن یک api گردشگری موفق، به منظور معرفی کردن مقاصد گردشگری داخلی، قید نام استان ها و تورهای مسافرتی مرتبط با هر یک از آنها در دسته بندی های جداگانه بسیار حائز اهمیت می باشد. بیشتر مخاطبان سایت های گردشگری، به ویژه مخاطبان خارجی به دلیل نداشتن شناخت کافی برای انتخاب مقصد خود نیاز به خواندن مقالاتی در رابطه با مناطق گوناگون دارند تا بتوانند با دید بازتر مقصد مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. به همین دلیل در سایت های گردشگری به جهت معرفی نمودن مقاصد گردشگری خارجی، وجود مقالاتی درباره هریک از آنها بسیار ضرورت دارد.
انتخاب محتوا مناسب وب سایت های گردشگری
علاوه بر موارد گفته شد، محتوایی که در بردارنده کلمات کلیدی مناسب و با تعداد کافی باشد، جزو اصلی ترین فاکتورها برای بهینه سازی سایت از نظر سئو می باشد. در وب سایت های گردشگری قرار دادن عکس هایی واضح و مرتبط با هر کدام از مقاصد گردشگری می توانند به کاربران دید بهتری داده و به آنها برای انتخاب بهتر مقصد گردشگری کمک کند.
کیفیت، زیبایی، ابعاد و حجم عکس ها از مهمترین فاکتورهایی هستند که در این خصوص باید به آنها توجه نمود. به طور مثال عکس ها باید در عین باکیفیت بودن، سرعت نمایش محتوای وب سایت را نیز حفظ نمایند و هیچ خللی در آن ایجاد نکنند. چرا که سرعت یک ساعت به راحتی می توانند تعداد بازدید کنندگان را تغییر دهد.
معرفی درست و جامع تورها
در طراحی وب سرویس گردشگری، اینکه تولیدکنندگان محتواها بتوانند تورها را با استفاده از بهترین کلمات کلیدی معرفی کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر این اگر تورها به طور کاملا شفاف و دسته بندی شده در معرض نمایش کاربران قرار گیرند، می تواند باعث افزایش فروش آژانس های مسافرتی نیز شوند.
از آنجایی که بیشتر آژانس های مسافرتی بزرگ و معتبر، به طور همزمان تورهای متنوعی را در اقصی نقاط دنیا برگزار می کنند، احتمال دارد که افراد با انتخاب کشور مورد نظر خود با تورهای گوناگونی روبرو شوند که در آن کشور برگزار می شود، از این رو نمایش دقیق قیمت هریک از آنها، به طوری که کاربر بتواند آنها را با یکدیگر مقایسه کند، تاثیر بسیار زیادی در افزایش موفقیت و فروش وب سایت مورد نظر دارد.
معرفی رویدادها و فستیوال های مهم در وب سرویس آژانس مسافرتی
لازم به ذکر است که شرکت های گردشگری تنها با ارائه اطلاعات دقیق درباره مقصد گردشگری و امکاناتی که در هریک از تورها ارائه می شود، نمی توانند موفقیت زیادی را کسب کنند. بلکه آنها نیاز دارند تا سایر برنامه ها و رویدادهایی را که در هر یک از تورها برگزار می شود، در وب سایت خود به طور کامل و با تمام جزییات بیان کنند.
به طور کلی هر چقدر که طراح یک وب سرویس گردشگری در طراحی آن خلاقیت و ظرافت بیشتری را صرف نماید، می تواند میزان موفقیت آژانس مسافرتی مدنظر را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. لازم به ذکر است که آن دسته از وب سرویس های گردشگری که به کاربران اجازه می دهند تا تورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و اطلاعات مورد نیاز درباره آنها را، مانند قیمت هتل و پرواز را به ترتیب های نزولی و یا صعودی نمایش دهند، از موفقیت بسیار بیشتری برخوردار می باشند.
امکان رزرواسیون آنلاین در وب سایت گردشگری
اگر یک وب سایت گردشگری از وب سرویس آژانس مسافرتی مناسب برای ارائه خدمات رزرواسیون آنلاین استفاده نکند، به راحتی شکست خواهد خورد و نمی تواند در عرصه رقابت باقی بماند. چرا که این ویژگی باعث می شود تا کاربران بتوانند به راحتی بسیاری از خدمات مانند؛ رزرو هتل، کرایه خودرو و یا رزرو تورهای مجلل را به صورت کاملا آنلاین و بدون مراجعه حضوری به آژانس مسافرتی انجام دهند.