صنعت عظیم گردشگری یکی از صنایعی است که با سرعت بسیار بسیار زیاد از تکنولوژی و ابزارهای آنلاین جهت پیشبرد اهداف و رشد و توسعه و فروش خود در جوامع استفاده می نماید. ظهور و به روز وب سایت ها و سامانه های متنوع رزرو هتل در سر تا سر دنیا نشان از اهمیت بالای این نوع تکنولوژی و شاید بهتر باشد بگوئیم وب سرویس هتل می باشد. گروه راهکارهای فناوری اطلاعات سیتی نت در جهت تکمیل نرم افزار یکپارچه رزرواسیون آنلاین خدمات گردشگری، موفق به پیاده سازی این وب سرویس رزرو هتل و api هتل در نرم افزار سیتی سافت شد.
Api یا وب سرویس چیست؟
Api مخفف اصطلاح Application Programming Interface است که معنای لغوی آن رابط برنامه کاربردی و عملکرد آن، برقراری ارتباط میان سیستم و کاربر به شکلی منظمتر و هوشمندانهتر است. این سیستم نوعی رابط نرمافزاری است که خدمات آن با روشهای خاص و برنامهنویسی شده به دیگر نرمافزارها ارائه میگردد. Api که به آن وب سرویس هم گفته میشود، هم برای سیستمهای خاص و هم به عنوان سیستمی واحد جهت یکپارچه کردن فعالیتهای چند سازمان با زمینه مشترک استفاده میشود. api یا وب سرویس دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها api رزرو هتل است.
api هتل یا وب سرویس رزرو هتل به منظور رزرواسیون راحت هتلهای مسافرتی توسط مسافران و از طریق اینترنت استفاده میشود. این سیستم به هتلها کمک میکند تا با دیگر هتلها، فروشندگان داخلی و خارجی مانند آژانسهای مسافرتی و اشخاص حقیقی یا مسافران، به صورت آنلاین ارتباط گرفته و خدمات خود را ارائه کنند. با استفاده از این سرویس، فرآیند رزرو هتل سادهتر شده و دسترسی به یک هتل در دورترین نقطه، به سادهترین شکل فراهم میشود.
کاربرد وب سرویس هتل
وب سرویس هتل یا api هتل، کاربردهای زیادی دارد و یکی از مهمترین سرویسهایی است که آژانسهای مسافرتی باید به آن دسترسی داشته باشند. با استفاده از این سرویس عملیات روزانه رزرواسیون هتل، پردازش پرداختهای انجام شده توسط مشتریان هتل، قیمتگذاری اتاقها و خدمات هتل، اطلاع از ظرفیت اتاقها و وضعیت پذیرش، مدیریت رزرو مشتریان و بسیاری موارد دیگر که جزو فعالیتهای مهم و روزمره هتلها هستند به بهترین شکل مدیریت و انجام میشود.
api هتل با ایجاد سیستم یکپارچه، مدیریت امور هتل را راحتتر میکند و از این طریق کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان نیز افزایش پیدا میکند. بعد از روی کار آمدن این سرویس نظم ارائه خدمات در بیشتر هتلها چندین برابر شده و سرعت رسیدگی به درخواست مسافران نیز بیشتر شده است. به عنوان مثال یکی از کاربردهای این سرویس، اعلام وضعیت خودکار ظرفیت اتاقها به صورت لحظهای و آپدیت فوری نتایج است.
وب سرویس هتل های داخلی
سیتی نت، وب سرویس چندین شرکت و آژانس هواپیمایی ارائه دهنده API را به مشتریان ارائه می دهد.
سیتی نت تا به امروز موفق شده وب سرویس هتل داخلی زیر را به این نرم افزار متصل نماید:
- وب سرویس هتل داخلی ایران آژانس مسافرتی علاءالدین
- وب سرویس رزرو هتل های داخل ایران شرکت ایرانگردی مارکوپولو
- وب سرویس گروه هتل های پارسیان – شرکت adotel
- وب سرویس شرکت های Hotels Pro , travel fusion , Alpha Tours , DOTW , Hotel beds : GTA , Expedia , Booking.com , Rooms XML
وب سرویس هتل های خارجی
از ویژگی های بارز api هتل و وب سرویس هتل خارجی می توان به نکات زیر اشاره کرد:
- امکان تعریف کمیسیون و مارک آپ برای هر supplier به صورت مجزا برای کاربران با سطح دسترسی مختلف.
- امکان ارائه خروجی تجمیع شده از وب سرویس از supplier های اجرا شده برای استفاده در اپلیکیشن و سایت های دیگر.
کدامیک از چالشهای رزرو آفلاین با api برطرف میشود؟
روی کار آمدن api رزرو هتل، با هدف رفع چالشهای رزرو آفلاین یا روش سنتی رزرواسیون بود. در روش سنتی رزرو یا در حالت آفلاین، مسافران ناچار به دریافت صورت وضعیت ظرفیت هتل و اتاقها از آژانسهای مسافرتی بودند. در پیشرفتهترین حالت، هتلها این اطلاعات را به صورت تلفنی در اختیار مسافران قرار میدادند که باز هم پروسهای زمانبر شامل چک کردن ظرفیت هتل، رزرو دستی آن و… بود. در سیستمی که همه چیز به صورت دستی بررسی میشد، امکان ارائه خدمات آنلاین نبود زیرا در یکی از مراحل رزرو مشتری ناچار به ارتباط تلفنی با هتل مورد نظر خود میشد.
شرایط رزرو آفلاین یا سنتی در سفرهای خارجی سختتر هم میشد. در بسیاری از موارد آژانسها به سیستم هتلهای خارجی دسترسی نداشتند و از آپدیت و بهروزرسانی قیمت آنها مطلع نبودند که این موضوع موجب تفاوت نرخ واقعی رزرو با نرخ اعلامی به مسافر میشد. هزینههای تماس و فکس از دیگر چالشهای روش سنتی رزرواسیون بود که با روی کار آمدن وب سرویسها برطرف شد. امروزه api رزرواسیون هتل هم به عنوان وب سرویس هتل خارجی و هم به عنوان وب سرویس هتل داخلی موجود است و مسافران را مستقیما به هتل مورد نظر آنها وصل میکند.
مزایای api هتل برای هتل داران و مسافران
وب سرویس هتل، سیستمی با مزایای فراوان هم برای هتلداران و هم برای مسافرانی است که قصد رزرو هتل را دارند. با استفاده از این سیستم ارتباط بهترین میان مسافر و هتل شکل میگیرد و از این طریق، شانس رزرو اتاق توسط مسافر بیشتر شده و در نتیجه هتلدار یک گام به کسب سود نزدیکتر میشود. از دیگر مزایای راهاندازی api رزرو هتل و استفاده از آن میتوان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت رزروها
یکی از سختترین کارها در شیوه سنتی هتلداری، مدیریت رزروها بود. در این شیوه مدیران هتل ناچار بودند که روزانه چند نوبت دفاتر رزرو و سیستمها را بررسی میکنند تا در جریان وضعیت رزرویها قرار داشته باشند. این کار به خصوص برای هتلهای زنجیرهای با شعب مختلف بسیار سخت میشد اما وب سرویس هتل، فرآیند این کار را سادهتر و مدیریت رزروها را منظمتر کرد.
آزادسازی اتاق و بازپرداخت رزروهای لغو شده
یکی از اتفاقات رایج در هتلداری، لغو رزرو هتل توسط مسافران است. در چنین شرایطی باید چند اقدام در کوتاهترین زمان انجام شوند. اولین اقدام خالی کردن ظرفیت اتاق مسافر در سیستم به منظور ایجاد فرصت رزرو توسط دیگر مسافران است. اقدام بعدی بازپرداخت هزینه مسافر به او است که به منظور جلب رضایت و افزایش شانس خرید مجدد باید در کوتاهترین زمان انجام شود. با استفاده از این سیستم حتی میتوانید این فعالیتها را به صورت خودکار تنظیم کنید تا در کمترین زمان ممکن انجام گیرند.
سهولت توزیع مسافران
از دیگر مزایای استفاده از وب سرویس رزرواسیون هتل میتوان به سهولت توزیع مسافران بین شعب مختلف یا دیگر هتلها به سادهترین شکل اشاره کرد. این مزیت به خصوص در ایام خاص مانند تعطیلات که هتلها اغلب تکمیل ظرفیت هستند، کاربردی و امکانی ویژه است. با استفاده از این مزیت api رزرو هتل، مدیران هتل میتوانند مسافران را در کوتاهترین زمان در دیگر شعب خود یا هتلهای اطراف جای دهند و از سردرگمی مسافر جلوگیری کنند.
مزایای وب سرویس رزرو هتل برای مسافران
علاوه بر مدیران هتل، مسافران نیز میتوانند از این سرویس بهره ببرند. یکی از کاربردهای این سرویس برای مسافران صرفه جویی در زمان و هزینه رزرو هتل است. همانطور که پیش از این گفته شد، مسافر در شیوه سنتی رزرو هتل ناچار به مراجعه حضوری به آژانس یا تماس با هتلهای مورد نظر خود بود. به علاوه در بیشتر موارد مسافر ناچار بود که شخصا به هتل مراجعه کند تا امکان رزرو هتل را داشته باشد. این مسئله زمان و هزینه زیادی صرف میکرد که در مواردی اصلا به صرفه نبود
با استفاده از api رزرو هتل اما همه خدمات از بررسی وضعیت اتاقها تا توضیح امکانات و ویژگیهای آنها به صورت آنلاین انجام میشود و مسافران این امکان را دارند که بعد از اطمینان از همه مسائل رزرو خود را انجام دهند. در نتیجه این موضوع، ضرر مالی به حداقل رسیده و در زمان مسافر نیز صرفه جویی خوبی میشود.
شرکت سیتی نت پیشرو در ارائه دهنده api هتل و وب سرویس هتل های ایران می باشد.