پیاده سازی وب سرویس ایران ایر در گروه دانش بنیان سیتی نت
یکی از خدمات اصلی و مهم گروه دانش بنیان سیتی نت پیاده سازی وب سرویس ایران ایر یا همان وب سرویس نرم افزار همارس homares می باشد. گروه دانش بنیان سیتی نت در سال 1395، وقتی که سیستم رزرواسیون وب سرویس شرکت هواپیمایی ایران ایر روی نرم افزار شرکت سیتا SITA بود و خدمات وب سرویس هم ارائه نمی داد، ربات گابریل را طراحی و پیاده سازی کرد که بیش از 50 آژانس هواپیمایی و مسافرتی از این ربات استفاده می کردند.
به محض اینکه بخاطر تحریم ها، وب سرویس گابریل دیگر قادر به سرویس دادن به شرکت هواپیمایی ایران ایر نبود، شرکت هواپیمایی ایران ایر تصمیم مهم و درستی را اتخاذ کرد و سیستم رزرواسیون خود را از ابتدای سال 2021 به سیستم همارس homares منتقل کرد که بلافاصله گروه دانش بنیان سیتی نت به عنوان یکی از اولین شرکت های نرم افزاری فعال در صنعت گردشگری و هوانوردی وب سرویس شرکت هواپیمایی ایران ایر یا همان وب سرویس نرم افزار همارس را پیاده سازی کرد
سیتی نت موفق شد بعد از پاس کردن تست سناریوهای اعلامی از طرف شرکت هواپیمایی ایران ایر، وب سایت آژانس های هواپیمایی و مسافرتی را که موفق شده بودند مجوز و دسترسی وب سرویس ایران ایر را بگیرند و با گروه دانش بنیان سیتی نت هم همکاری داشتند به وب سایت آنها متصل نماید.
تا همین چند سال پیش رزرو تورهای مسافرتی و اقداماتی مانند خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تنها از طریق مراجعه حضوری به آژانسهای هواپیمایی امکانپذیر بود. این موضوع باعث ترافیک کاری آژانسهای هوایی و سختیهای فراوان تهیه بلیط یا رزرو تور برای مسافران میشد. به علاوه آژانسها نیز برای هماهنگیهایی مانند خرید بلیط از یک ایرلاین یا رزرو هتل ناچار به استفاده از فکس و.. بودند که پروسهای سخت و زمانبر بود.
امروزه اما با راهاندازی وب سرویسهایی مانند وب سرویس ایران ایر یا وب سرویس گابریل دیگر نیازی به طی کردن چنین فرآیندی نیست و همه اقدامات از خرید بلیط توسط مسافر و هماهنگی آژانس با ایرلاین به صورت اینترنتی و در سریعترین زمان ممکن انجام میشود.
اهمیت دریافت وب سرویس ایران ایر برای آژانسهای مسافرتی چیست؟
ایران ایر یکی از قدیمیترین ایرلاینهای ایرانی است که علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهای خارجی به مقصد بسیاری از کشورهای دنیا نیز از طریق آن انجام میشود. همه روزه بلیطهای زیادی از سمت این شرکت هواپیمایی برای مسافران صادر میشوند که بخشی از آنها مستقیما از سایت ایرلاین و بخشی دیگر از سایت آژانسهای مسافرتی فروخته شده و در اختیار مسافران قرار میگیرند.
تا پیش از راهاندازی این وب سرویس، آژانسها هماهنگیهای لازم برای اطلاع از ظرفیت ایرلاین، رزرو یا کنسلی بلیط برای مسافران را از طریق تماس تلفنی، فکس و… انجام میدادند که برای هر رزرو چیزی حدود 5-6 دقیقه زمان صرف میکرد. با راهاندازی این سرور اما همه این اقدامات از طریق ارتباط آنلاین و در کمتر از 2 دقیقه انجام میگیرد.
مزایای وب سرویس شرکت ایران ایر برای آژانسها
- نمایش پروازهای ایرلاین معتبر ایران ایر در سایت آژانس مسافرتی برای مسافران
- امکان خرید مستقیم مسافران از سایت آژانس به جای مراجعه حضوری،
- سرعت گرفتن فرآیند خرید و صدور بلیط برای مسافران
- مشخص بودن جزئیات قیمت بلیط برای مسافران
- کسب اعتبار برای آژانسهای مسافرتی از طریق قرارگیری پروازهای ایران ایر در سایت آنها
از جمله مزایای دریافت و پیادهسازی وب سرویس ایران ایر برای آژانسهای مسافرتی است.
نحوه پیادهسازی و بهرهگیری از وب سرویس اختصاصی ایران ایر
ایران ایر، معتبرترین ایرلاین ایرانی است و بیشتر مسافران پروازهایی که از طریق این شرکت انجام میشود را به پرواز دیگر شرکتها ترجیح میدهند، بنابراین اولین اقدام آژانسهای هواپیمایی پس از شروع به کار، دریافت پروازهای این شرکت و فروش آنها به مسافران است. یک آژانس هواپیمایی تازه تاسیس برای داشتن پروازهای ایران ایر در سایت تخصصی خود، ابتدا باید یک سایت فروشگاهی مخصوص آژانسهای مسافرتی را راهاندازی کند. سپس یک سیستم رزرواسیون آنلاین را در سایت خود پیادهسازی نماید تا مسافران امکان رزرو بلیط به صورت آنلاین را داشته باشند.
این سیستم باید قابلیت اجرای وب سرویسهای مختلف مانند ایران ایر و نمایش اطلاعات آنها را داشته باشد. در مرحله بعد باید مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشور دریافت کند. همچنین برای دریافت api ایرلاین ایران ایر و به منظور اجرای وب سرویس اختصاصی این ایرلاین باید قراردادی با این شرکت هواپیمایی ببندد. پس از بستن قرارداد با ایران ایر و دریافت خدمات از وب سرویس این شرکت، پروازها در سایت آژانس نمایش داده میشوند و مسافران امکان رزرو مستقیم آنها را دارند.
از ربات نرم افزار همارس استفاده نکنید!
به دلیل هزینه زیادی که فعال کردن وب سرویس شرکت هواپیمایی ایران ایر برای آژانس های هواپیمایی و مسافرتی و دارد (حدود 75 میلیون تومان) و شرایطی که باید آژانس های هواپیمایی و مسافرتی داشته باشند، مانند: مقدار فروش، داشتن مجوز فروش بلیط الکترونیکی از سازمان هواپیمایی کشوری و … خیلی از آژانس های هواپیمایی و مسافرتی از وب سرویس ایران ایر استفاده نمی کنند.
متاسفانه برخی از شرکت های نرم افزاری هم اقدام به نوشتن ربات روی نرم افزار همارس نمودند که این کار به شدت توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر منع شده و ما هم اصلا توصیه نمی کنیم که آژانس هواپیمایی و مسافرتی از ربات نرم افزار همارس استفاده نمایند چون این کار خلاف قانون می باشد و شرکت هواپیمایی ایران ایر ساین آن دسته از آژانس های هواپیمایی و مسافرتی را که از ربات استفاده می کنند قطع می نماید.
در گذشته که شرکت وب سرویس ایران ایر، وب سرویس ارائه نمی داد چاره ای جز نوشتن ربات نبود اما در حال حاضر وب سرویس شرکت هواپیمایی ایران ایر یعنی همارس، دارای یک وب سرویس بسیار خوب مطابق با استاندارد جهانی OTA می باشد و یکی از بی نقص ترین و بی اشکال ترین وب سرویس ها در مقایسه با وب سرویس دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی می باشد.
تفاوت وب سرویس و ربات چیست؟
از تفاوت های بارز وب سرویس نسبت به ربات این است که تعداد خطاهای مربوط به رزرو، بوک و یا تیکت در وب سرویس به مراتب کمتر از ربات بوده و تقریبا می توانیم بگوییم تعداد آن صفر است. در ربات امکان رزرو پروازهای دوطرفه، پروازهای کانکشن دار و پروازهایی که دارای توقف می باشند وجود ندارد اما در وب سرویس به راحتی میتوان این پروازها را صادر نمود.
یکی از تفاوت های بارز نحوه پیاده سازی وب سرویس ایران ایر توسط گروه دانش بنیان سیتی نت این است که ما بطور همزمان هم وب سرویس لایو و real شرکت هواپیمایی ایران ایر را پیاده سازی کردیم و هم جهت نمایش پروازهای ایران ایر مشتریانمان یعنی آژانس های هواپیمایی و مسافرتی که از سیستم رزرواسیون ما استفاده می کنند روی وب سایت های پیشنهاد دهنده و مقایسه کننده پروازها مانند: سپهر360، چارتر724، سفرمارکت، یابکس و … سیستم کش پروازهای داخلی و خارجی ایران ایر را هم طراحی و پیاده سازی کردایم و در اختیار سایت های مذکور قرار داده ایم.
گروه راهکارهای فناوری اطلاعات سیتی نت در راستای بهبود خدمات خود به آژانس های مسافرتی بعد از طراحی سایت آژانس مسافرتی اقدام به راه اندازی وب سرویس های گردشگری زیر کرده است که در ادامه با وب سرویس گابریل بیشتر آشنا می شوید.
- وب سرویس آمادئوس
- وب سرویس ماهان
- وب سرویس گابریل
- وب سرویس هتل
- وب سرویس بلیط هواپیما
خدمات وب سرویس گابریل
خدمات وب سرویس گابریل، خدمات ارائه شده توسط دستگاه های الکترونیکی برای دستگاه های الکترونیکی دیگر، برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق شبکه جهانی وب است خدمات وب ممکن است SOAP روی پروتکل HTTP استفاده، اجازه می دهد تعامل کم هزینه از طریق اینترنت از طریق راه حل های اختصاصی مانند EDI / B2B. علاوه بر SOAP روی HTTP، خدمات وب نیز می تواند در دیگر مکانیزم های حمل و نقل قابل اعتماد مانند FTP اجرا شود. در یک سندهای معماری گروه کاری تعریف های معماری، نیاز به اجرای استاندارد “خدمات وب است.این دارای یک رابط توصیف در یک فرمت دستگاه قابل پردازش می باشد. (به طور خاص WSDL)
خدمات وب سرویس گابریل ممکن است SOAP روی پروتکل HTTP استفاده، اجازه می دهد تعامل کم هزینه از طریق اینترنت از طریق راه حل های اختصاصی مانند EDI / B2B.علاوه بر SOAP روی HTTP، خدمات وب نیز می تواند در دیگر مکانیزم های حمل و نقل قابل اعتمادمانند FTP اجرا شود. در یک سندهای معماری گروه کاری تعریف های معماری، نیاز به اجرای استاندارد “خدمات وب است.این دارای یک رابط توصیف در یک فرمت دستگاه قابل پردازش می باشد. (به طور خاص WSDL).
برای کسب اطلاعات در مورد وب سرویس گابریل و وب سرویس ایران ایر با ما در سیتی نت تماس حاصل نمایید.