هدف نهایی از ایجاد هر کسب و کاری ارائه ی خدمت است. اما برای ارائه یک خدمت نیاز است که آن را به طیف وسیعی از مخاطبین معرفی کنید، هتلداری نیز یکی از اموری است که نیازمند معرفی صحیح خدمات است و طراحی سایت هتل همان ابزاری است که به کسب و کار شما کمک می کند تا هتل و خدمات ارائه شده به مسافران را به بهترین نحو معرفی کرده و از این طریق به جذب مشتری بیشتر بپردازید. چرا که با فراگیر شدن اینترنت استفاده از تبلیغات با روش های سنتی منطقی به نظر نرسیده و عمده تاثیرات خود را از دست داده اند.
بنابراین نیاز است با استفاده از فضای اینترنت و طراحی سایت رزرو هتل و تولید محتوای مناسب بتوانید نیازهای مخاطبان را پاسخگو باشید. زمانی که طراحی وب سایت هتل به خوبی انجام شود کاربران به راحتی می توانند به آشنایی با هتل و امکانات آن رسیده و در صورت تناسب هتل با خواسته های خود در مدت زمانی کوتاه و به صورت آنلاین اقدام به رزرو هتل نمایند.
بنابراین بسیار مهم است که وب سرویس رزرو هتل به صورتی باشد که کاربران بتوانند به راحتی از تاپیک های مختلف وب سایت استفاده نمایند. از طرفی طراحی وب سایت هتل، مدیریت هتل را ساده تر ساخته و سبب ساده تر شدن امور مربوط به حسابرسی درآمدها و منابع می شود.
سایت هتل چیست؟
شیوه سنتی و قدیمی رزرو اتاق در هتلها یعنی مراجعه به هتل، بررسی ظرفیت آنها و در نهایت رزرو یا مراجعه به آژانس و اطمینان به آنها جهت انتخاب هتل، مدتها است منسوخ شده و طراحی سایت هتل و استفاده از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای این روش استفاده میشود. با استفاده از سایت هتل معرفی هتل، امکانات و خدمات آن به مشتریان به بهترین شکل انجام میشود و افراد از هر جای دنیا با هر شرایطی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
یک سایت هتل این امکان را دارد که صرفا ویترینی برای معرفی خدمات، دستاوردها و پیشرفهای هتل باشد یا به عنوان بستری برای رزرو بلیط، تورهای مسافرتی و… مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از سایتهای هتل از این موضوع هم فراتر رفته و با ساخت وبلاگی مرتبط با سایت، به معرفی شهر و مناطق اطراف خود به مشتریان نیز میپردازند.
چرا به وب سایت رزرو هتل نیاز داریم؟
بگذارید با یک مثال ساده بگوییم چرا سایت هتلداری نیاز داریم، فرض کنید ساکن شمال کشور هستید و می خواهید برای تعطیلات به جنوب کشور سفر کنید و نیاز دارید چند روزی را در محل مناسبی سپری کنید، در صورتی که اینترنتی وجود نداشته باشد و یا هیچ کدام از هتل ها وب سایت نداشته باشند مجبور خواهید بود با دردسر فراوان شماره تلفن چند هتل را پیدا کنید و بدون اینکه با محیط و ظاهر هتل آشنا شوید اقدام به رزرو بلیط نمایید.
زمانی که به مقصد می رسید هتل محل اقامت شما با چیزی که فکر می کردید کاملا متفاوت باشد و این امر به تنهایی می تواند لذت سفر را از بین ببرد، فکر می کنم حالا متوجه شدید که چرا به سایت هتلداری نیازمندیم.
در دنیای امروز که حجم بالایی از سفرها بصورت آنلاین مورد جستجو قرار گرفته و رزرو می شوند، هتل ها و مراکز اقامتی دیگر نمی توانند نسبت به طراحی سایت رزرو هتل بی تفاوت باشند. طراحی سایت رزرو هتل یکی از کاری هایی بود که خیلی مورد استقبال هتلداران قرار گرفت زیرا از این روش توانستند رضایت مشتریان خود را جلب کرده و همین امر سبب افزایش چند برابری درآدرمد آن ها با طراحی سایت برای هتل شد.
طراحی وب سایت رزرو هتل باعث شد که مردم قبل از سفر، هتل مورد نظر را همراه با امکانات و خدمات موردنظر خود چک کرده و برای هر تاریخی که دوست دارند آن را رزرو نمایند و دیگر نگران محل اقامت خود در سفر نباشند.
مراحل طراحی سایت هتل
راهاندازی وبسایتی برای معرفی خدمات هتل و رزرو اتاق به صورت آنلاین، کمک زیادی به آشنایی تعداد مشتریان بیشتر، افزایش فروش و موفقیت هتل در بازار رقابت میکند. البته هر سایتی این قابلیت را ندارد و تنها سایتهایی کاربردی و موثر خواهند بود که طراحی اصولی و حرفهای داشته باشند. به منظور طراحی اصولی سایت هتل باید مراحلی را طی کرد که در ادامه به توضیح هر کدام میپردازیم.
انتخاب دامنه و خرید آن
در اولین قدم برای طراحی و راهاندازی وب سایت هتل، باید دامنه آن را خریداری کنید. سایت هتل شما برای مشتریانی که با هتل آشنایی ندارند و سابقه اقامت در آن را نداشته باشند، با دامنه شناخته میشود. در واقع دامنه اصلیترین چیزی است که در ذهن مشتری باقی مانده و در رزروهای بعدی با استفاده از آن به سایت بازمیگردد، به همین دلیل باید اسمی خاص، کوتاه و ماندگار باشد.
مرحله بعد از ثبت دامنه در طراحی سایت هتل ثبت و خرید پسوند آن اس. .ir و . com دو پسوند کاربردی برای سایتهای ایرانی هستند که پسوند .ir بیشتر برای سایتهای ارائه دهنده خدمات داخلی و پسوند .com برای سایتهای فعال در سطح بینالملل استفاده میشود.
خرید هاست
پس از انتخاب دامنه و خریداری آن، نوبت به خرید هاست میرسد. هاست یا میزبان، فضایی است که اطلاعات سایت روی آن ذخیره میشود و از طریق ارتباط با آن سایت در دسترس کاربران قرار میگیرد. این مرحله از طراحی بسیار حساس است زیرا انتخاب هاستی نامناسب باعث از دسترس رفتن سایت و ضرر و زیان فراوان به مجموعه میشود.
طراحی ظاهری
در مرحله بعد باید به طراحی پوسته و قالب ظاهری سایت بپردازیم. در این مرحله است که ابتدا باید نیازهای خود از سایت را مشخص کرد و متناسب با آن برای ادامه طراحی اقدام کرد. طراحی وبسایت هتل باید با دستاوردهای زمان حال و انتظارات و نیازمندیهای آینده هتل تناسب داشته باشد. به علاوه قالبی که برای این طراحی انتخاب میشود باید از سرعت خوبی برخوردار باشد تا مشتریان هنگام ورود به سایت با مشکلاتی مانند دیر لود شدن مواجه نشوند. در صورتی که خدمات رزرواسیون را در سایت خود دارید، بهتر است قالب را با در نظر گفتن این موضوع خریداری کنید.
سفارشیسازی
در گام بعد طراحی سایت هتل، باید سایت را سفارشیسازی کرد. این کار به معنی طراحی اولیه ظاهری سایت متناسب با نیازها و سلیقه است. برای مثال میتوانید معرفی خاصی به سایت خود اضافه کنید یا لوگو مجموعه را طراحی کرده و در بخشی از سایت قراردهید.
تنظیم صفحات مهم
هر سایت تشکیل شده از تعدادی صفحه یا برگه مهم است که این برگهها حاوی اطلاعاتی در مورد موضوع سایت و زمینه فعالیت آن هستند. از نمونه برگههای موجود در سایت هتل میتوان به مواردی مانند برگه نظرات کاربران، برگههای امکانات هتل، برگههای معرفی اتاقها و… اشاره کرد.
فعالسازی سیستم رزرو
با توجه به اینکه اصلیترین هدف از طراحی سایت برای هتل، امکان رزرو آنلاین و کم دردسر اتاق است، در این مرحله باید سیستم رزرو را برای هتل خود فعال کنید. طراحی وب سایت رزرو هتل بدون داشتن این سیستم کامل نمیشود و حتی در صورت راهاندازی سایت هم فروشی نخواهید داشت.
وارد کردن اطلاعات در سایت
پس از انجام مراحل اولیه باید اطلاعات خود را در سایت وارد کنید. در این مرحله باید از هر چیزی که به نظر شما برای مشتری جذاب است و باعث بهتر دیده شدن سایت میشود، استفاده کنید. برای مثال تعداد اتاقها را در سایت درج کنید، قیمتهای مشخصی به مشتریان ارائه کنید، امکانات هر اتاق را از طریق سایت یا ویدیوهای کوتاه نشان دهید و بسیاری فعالیتهای مشابه که به بهتر دیده شدن سایت کمک میکنند.
اهمیت طراحی وب سایت های هتلداری در بازاریابی
همانطور که گفته شد فضای اینترنت بهترین محیط برای معرفی یک محصول یا ارائه یک خدمت دانست بنابراین منطقی است اگر بگوییم هتل هایی که از وب سایت های هتلداری با طراحی مناسب استفاده می کنند در بازاریابی بسیار موفق تر هستند، چرا که اکثر افراد تمایل دارند قبل از اقامت در مکانی با محل اقامت خود آشنا شده و امکانات و خدمات هتل مورد نظر خود را بررسی نمایند.
از طرفی به منظور طراحی سایت رزرو هتل اگر از طراحی مناسبی برخوردار باشید و اصول بهینه سازی سایت در آنها رعایت شوند می توانند در نتایج اولیه گوگل در هنگام جستجوی کاربران ظاهر شوند و این امر را می توان به عنوان یکی از بهترین روش های جذب مشتری و دیجیتال مارکتینگ به حساب آورد. به بیان دیگر زمانی که بخواهید از روش های سنتی مانند بنر و تبلیغات تلویزیونی برای معرفی هتل و خدمات خود استفاده کنید باید هزینه های سنگینی را متقبل شوید در صورتی که از تاثیر حداکثری آن اطمینان نخواهید داشت.
عوامل ظاهری مهم در طراحی وب سایت هتل
فارغ از هر چیزی اولین عاملی که در لحظات اول کاربران را به خود جذب می کند طراحی ظاهری یک وب سایت می باشد. بنابراین بسیار مهم است که در طراحی سایت هتل از گرافیک مناسب و جذاب استفاده شود. استفاده از قالبی جذاب و در عین حال ساده می تواند لحظات خوبی را در حین جستجو برای کاربران فراهم سازد.
با این وجود گرافیک یک وب سایت محدود به قالب آن نمی شود و نیاز است از عکس های مناسبی برای معرفی اتاق ها، فضای هتل و امکانات آن استفاده کنید، چرا که هدف اصلی کاربر از مراجعه به وب سایت یک هتل آشنایی به فضای هتل و خدمات ارائه شده می باشد. استفاده از عکس ها برای معرفی جاذبه های گردشگری اطراف هتل نیز می تواند کاربران را بیش از پیش به اقامت در هتل شما ترغیب نماید.
محتوای مناسب در طراحی سایت رزرو هتل
محتوای مناسب نیز یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید در طراحی وب سایت رزرو هتل رعایت شود. منظور از محتوای مناسب اطلاعات جامع در مورد اتاق ها، تعداد تخت ها و خدمات ارائه شده هتل می باشد. هزینه رزرو اتاق ها، نحوه رزرو و هزینه های خدمات متفرقه نیز باید به صورت کامل درج شود. از طرفی بسیار مهم است که این اطلاعات درست طبقه بندی شوند و کاربران بتوانند در زمان کوتاه به بخش ها و اطلاعات مورد نظر خود درباره هتل در حداقل زمان دست یابند.
به علاوه سیستم رزرو، رسید و دریافت اطلاعات اتاق باید به درستی اجرا شوند تا رضایت و اعتماد حداکثری کاربران جلب شود.یکی دیگر از شیوه های جذب مخاطب بیشتر که در طراحی سایت هتل باید به آن توجه کرد زبان های خارجی است، توجه داشته باشید زمانی که محتوای وب سایت خود را برای زبان های خارجی بهینه کنید شانس جذب توریست های خارجی چندین برابر خواهد شد. بنابراین اگر هتل مورد نظر پتانسیل جذب مخاطب خارجی را دارد، سعی کنید یک کلید برای ارائه نسخه انگلیسی وب سایت در صفحه اصلی قرار دهید.
مهمترین نکات در طراحی وب سایت هتل
بعد از طی کردن مراحل بالا سایت هتل شما راهاندازی شده و امکان شروع به کار دارد. بسته به اینکه طراحی سایت هتل شما تا چه اندازه اصولی باشد، نتیجه نهایی این کار و بازخورد دریافتی از مشتریان متفاوت خواهد بود. به منظور دریافت بهترین بازخورد و داشتن سایتی حرفهای تنها باید به چند نکته توجه کنید که عبارتند از:
امنیت سایت
حفظ امنیت سایت یکی از نکات مهم در طراحی و استفاده از سایت برای هتل است. امنیت سایت آنقدر مهم است که باید در مراحل ابتدایی طراحی و از طریق ابزارهای مخصوص آن را فراهم کرد. به منظور افزایش ایمنی سایت، افزونههایی وجود دارد که با فعالسازی آنها خیال شما از مشکلاتی مانند هک شدن یا ویروسی شدن و از بین رفتن اطلاعات سایت راحت خواهد شد.
سئو
علاوه بر شیوههای رایج معرفی سایت مانند تبلیغ در صفحات اجتماعی به خصوص برای سایتهای تازه تاسیس، سئو هم از اهمیت زیادی برخوردار است. سئو حرفهای به بالا رفتن سایت در لیست جستجو کمک میکند و از این طریق موجب آشنایی تعداد مشتریان بیشتر با سایت میشود.
بخش پشتیبانی
با هر هدفی که سایت هتل را طراحی میکنید، وجود بخشی برای پشتیبانی حائز اهمیت است. حتی اگر سایت شما صرفا بستر معرفی است و خدمات و رویدادهای مهم مربوط به هتل در آن معرفی شده و رزرو به شکل دیگری انجام شود هم، باید بخشی به نام پشتیبانی در سایت وجود داشته باشد. بازدیدکنندگان با این بخش امکان رفع ابهامات خود و استفاده بهتر از امکانات سایت هتل را خواهند داشت.
ویژگی های سایت هتلداری
- طراحی و ساخت صفحه هتل
- امکان ساخت اپلیکیشن هتل برای پلتفرم های مختلف
- استفاده از گالری تصاویر برای معرفی بخش های مختلف هتل
- استفاده از لوکیشن دقیق هتل برای ناوبری
- امکان رزرو بلیط به صورت آنلاین
- امکان معرفی جاذبه های گردشگری اطراف هتل در وب سایت
- امکان ایجاد حساب کاربری برای استفاده مجدد
- امکان معرفی هر اتاق بر اساس تعداد تخت
- معرفی سیستم حمل و نقل منتهی به محل هتل
- امکان پرداخت هزینه های مربوط به رزرو و خدمات هتل به صورت آنلاین و دریافت رسید الکترونیکی
- امکان ارتباط با بخش پشتیبانی هتل و دریافت اطلاعات و راهنمایی های لازم
- نمایش پیشنهادهای ویژه در روزهای خاص
- ارائه خدمات ویژه برای کاربران با توجه به تاریخچه حساب کاربری
مزیت های طراحی سایت هتل
- فراهم شدن کانال های ارتباطی متنوع با تورهای گردشگری
- دربرگیری حداکثری تعداد مخاطبین در بستر نت
- معرفی مطلوب و تبلیغ مناسب با استفاده از ابزار رایگان موجود در فضای اینترنت
- افزایش جذب مخاطب با استفاده از اصول سئو
- یک طراحی متناسب با ایجاد پنل کاربری برای مسئولان هتل می تواند سبب مدیریت راحت تر هتل شده، حسابرسی و مدیریت منابع را آسان تر می نماید.
- عدم نیاز به تبلیغات سنتی
- فراهم شدن شرایط معرفی و جذب گردشگران خارجی با طراحی دو زبانه
- دسترسی 24 ساعته و در تمام طول هفته برای ارائه خدمات رزرو
- کاهش هزینه های مربوط به منشی تلفنی
- جلب اعتماد مشتریان
- افزایش شانس دیده شدن هتل و خدمات ارائه شده با انتخاب شیوه های صحیح بازاریابی آنلاین
هزینه طراحی سایت هتل
یکی از مهمترین موضوعات برای افرادی که قصد طراحی سایت هتل از نوع معرفی یا رزرو را دارند، هزینه طراحی است. در پاسخ به این مطلب باید گفت که هزینه طراحی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- نوع سایت
- هزینه دامنه و هاست
- نوع قالب
- سفارشیسازی یا آماده بودن
- تولید محتوای شخصی یا توسط مجموعه طراح
- نیاز فوری یا زمان دادن به طراح و….
سوالات متداول
عوامل ظاهری چه نقشی در طراحی سایت هتل دارند ؟
اولین عاملی که در لحظات اول کاربران را به خود جذب می کند طراحی ظاهری یک وب سایت می باشد. بنابراین بسیار مهم است که در طراحی سایت هتل از گرافیک مناسب و جذاب استفاده شود
ویژگی های سایتهای رزرو هتل چیست ؟
فراهم شدن کانال های ارتباطی متنوع با تورهای گردشگری
دربرگیری حداکثری تعداد مخاطبین در بستر نت
معرفی مطلوب و تبلیغ مناسب با استفاده از ابزار رایگان موجود در فضای اینترنت
افزایش جذب مخاطب با استفاده از اصول سئو