مقالات

گردشگری خلاق چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است

تعریف گردشگری خلاق

گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است. کارشناسان “گردشگری خلاق” را نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد می کنند.گردشگری خلاق با شعار “موزه های کمتر، میدان های بیشتر” بر انجام فعالیت های تجربی و تعامل ژرف تر با زندگی واقعی فرهنگی در شهرها تمرکز می کند؛ در واقع در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می کند تعریف گردشگری خلاق، برگرفته از مفهوم صنایع خلاق است که به ما اهمیت استفاده از خلاقیت و نوآوری و انواع وب سرویس فروش بلیط هواپیما را در اقتصاد دانش محور نشان می دهد.

تعریف یونسکو از گردشگری خلاق

تعریف گردشگری خلاق

یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می داند که محصول یا خدمات آن ها به صورت مشخص دارای المان های نوآورانه یا هنری می باشد. این تعریف، صنایع فرهنگی به علاوه تمام تولیدات فرهنگی و هنری را شامل می شود. به همین دلیل در گردشگری نسل سوم، طراحان بسته های گردشگری با استفاده از صنایع خلاق و تکیه بر تعامل نزدیک و دوسویه با گردشگر در صدد خلق تجربه ای تازه، ملموس و لذت بخش است.

در “گردشگری خلاق”، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، اجتماعی، احساسی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود. مرتبط ساختن صنایع خلاق با گردشگری می تواند تقاضا را افزایش داده، ابتکار در گردشگری را برانگیزد و محصولات گردشگری را دوباره احیا کند. گردشگری خلاق به عنوان جدیدترین مدل گردشگری می بایست با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مردم شهرها طراحی و پیاده سازی شود.هنگام صحبت در ارتباط با انواع گردشگری، همانند صنایع دیگر باید میان بازار انبوه این صنعت و بازار خاص آن (Niche Tourism) تفاوت قائل شد

تعریف گردشگری انبوه

در گردشگری انبوه، گردشگری در قامت همان تعریف جا افتاده و مصطلح، گردشگر به دنبال بازدید از شهرهای معروف و اماکن شناخته شده می باشد و در بازاریابی مربوط به گردشگری انبوه نیز تمرکز بر بسته های گردشگری ارزان، هتل های زنجیره ای و جاذبه های گردشگری شناخته شده است.در طرف مقابل، گردشگری خاص را باید تمرکز بر ایجاد تجربه ی سفر خاص و شخصی سازی شده برای مخاطبینی که به دنبال چیزی فراتر از دستاوردهای گردشگری انبوه هستند دانست.در ادامه به مصادیقی از گردشگری بازار خاص و تعاریف هر یک پرداخته می شود.

انواع بازار خاص در گردشگری خلاق

گردشگری هیجان به گونه ای از گردشگری گفته می شود که در آن به برنامه ریزی برای ایجاد هیجان منحصر به فرد مانند پرش از ارتفاع یا دوچرخه سواری در مکان هایی خاص پرداخته می شود.
گردشگری مجازی گونه ای از گردشگری است که با استفاده از ابزارهای نوین بر مبنای فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به ارائه تجربه ای متفاوت برای گردشگر پرداخته می شود.
در گردشگری غذا، گردشگران با هدف تجربه غذاها و نوشیدنی های مخصوص کشورها و مناطق مختلف، به آنجا سفر می کنند.
در گردشگری هنری، گردشگران برای دیدن آثار هنری، بازدید از قطب های هنری جهان و شرکت در رویدادهای هنریِ خاص از قبیل نمایشگاه ها به کشورهای دیگر سفر می کنند.

گردشگری سلامت

در گردشگری درمانی، مردم برای استفاده از مراقبت ها یا خدمات پزشکی مورد نظر به خارج از شهر یا کشور خود سفر می کنند. در گردشگری ورزشی، گردشگران با هدف ورزش و سلامتی به فعالیت هایی از قبیل کوهنوردی، پیاده روی و … به جاذبه های خاص در مناطق یا کشورهای دیگر سفر می کنند.

گردشگری ميراث فرهنگی

گردشگری خلاق چیست

در گردشگری تاریخی، گردشگران با هدف بازدید و آشنایی با مناطق تاریخی به کشورها و مناطق مختلف با استفاده از سیستم رزواسیون سفر می کنند.
در گردشگری فرهنگی، گردشگران برای تجربه فعالیت های خاص فرهنگی یا دینی به کشور مقصد سفر می کند.
در گردشگری مرم شناسی، گردشگر به آشنایی با فرهنگ “فعلی” مردم شهر یا کشور می پردازد.در گردشگری جنگ، گردشگران با مناطق جنگی و حوادث آن دوران آشنا می شوند.
در گردشگری مذهبی، گردشگران با جاذبه های مذهبی کشور مقصد آشنا می شوند.

گردشگری طبیعت

در گردشگری حیات وحش، گردشگران با هدف مشاهده حیوانات و جانداران نباتی در محیط زیست طبیعی آن ها، به مناطق مختلف سفر میکنند.در بوم گردی، گردشگر با تجربه ای واقعی از زندگی در طبیعت رو به رو می شود.در گردشگری زمین شناسی، گردشگران با هدف مشاهده پدیده های زمین شناختی و خصوصیت های خاص محیطی و زیست محیطی مقصد، به آنجا سفر می کنند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *