وب سرویس پروازهای داخلی

وب سرویس پرواز های داخلی ، در ابتدای امر شما به غیر از این که باید دامنه خریداری کنید، نمادهای مرتبط را تهیه کنید، درگاه پرداخت بانکی تهیه کنید و… موضوع مهم محصولی است که شما می‌خواهید در سایت عرضه کنید. آن پروازِ داخلی یا خارجی یا توری که در آژانستان می فروختید را در حال حاضر نیاز دارید که در سایت تان هم داشته باشید. قبل از که شما به سراغ صحبت با شرکت‌های طراحی سایت آژانس هواپیمایی بروید نیاز است تا وب سرویس‌های موردنیاز را تهیه کنید تا بر روی سایت شما پیاده سازی شوند.  در این نوشته شرکت سیتی نت  برای انواع وب سرویس ‌ها  برای شما آماده کرده است، از وب سرویس گابریل و طراحی سایت شروع می کنیم. کسانی که در حیطه کاری آژانس مشغول به کار هستند، میدانند که برای آژانس فروش پرواز داخلی باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز داشته باشد و سپس با تک تک ارلاین ‌ها قرارداد ببندند، بعد از ثبت قرارداد و ارائه ضمانت نامه، پید و ساین شان را دریافت کنند و شروع به فروش دستی در داخل آژانس شان نمایند.

برای فروش آنلاین هم روال به همین صورت است. اگر شما پید و سایتی از ایرلاینی ندارید، قراردادی ندارید، باید همین روال را انجام بدهید، قرارداد ببندید چون یک سری از ایرلاینها نسبت به اعتبارتان نسبت به بحث مالیتان و میزان بحث فروشتان، وب سرویس ارائه می-‌دهند. یک سری ایرلاینها هستند که وب سرویس ندارند و شما باید از طرق دیگری دسترسی به پروازهایشان داشته باشید.

وب سرویس گابریل

وب سرویس گابریل، سیستمی است که آژانس ها و ایرلاین ‌ها در آن ردیف صندلی هایشان آن تعریف می‌کنند و به اصطلاح یک نام کاربری و رمز به آژانس ‌ها میدهند و آژانس ها از طریق آن خودشان می‌توانند وارد محیط شوند. یک محیطی است شبیه به داس. آژانس ها  پیدوساین را می گرفتند و به این شکل خیلی سنتی و برای صدور یک بلیط حداقل بین 3 تا 4 دقیقه زمان می¬‌برد تا درخواست بدهند، available چک کند، بعد از available درخواست بزند، رزرو بگیرد، بعد از رزرو باید اسامی مسافرانش را وارد میکرد و منتظر جواب میماند.

بعد از این که رزرو بسته می‌شد، اسم مسافر را وارد میکرد، یک پیغام برایش میآمد که حالا شماره تلفن مسافر را وارد کند، بعد از شماره تلفن مسافر، یک پیغام میآمد که حالا کانتنت کن آیا اطلاعات درسته؟ بعد یک ایمیل وارد کن و بعد صدرو نهایی را انجام بده. یک پروسهای بود که حالا یک کارمندی که دستش خیلی تند است، قاعدتأ چهار یا پنج دقیقه طول می‌کشد تا بخواهد کار را انجام دهد ولی اگر اینترنتی خرید کنید و اگر خیلی کند باشید من فکر نمیکنم زمان بیشتر از 1 دقیقه و 30 ثانیه طول بکشد اگر هم کند نباشید من فکر میکنم زیر یک دقیقه هم بتوانید آن کار را انجام دهید. شش مورد از ایرلاینهای کشور روی این سیستم هنوز فروش انجام میدهند و آژانس‌ها هم از طریق آن‌ها فروششان را انجام میدهند. ایران ایر، آسمان، آسا، قشم، تابان و کارون (نفت). بر روی سیستم گابریل فروششان را انجام میدهند.

شما وقتی که میخواهید فروشتان را آنلاین کنید، نیاز دارید که این شش ایرلاینی که به این حالت به آژانس ‌ها سرویس میدهند را هم داشته باشید.کاری که ما انجام دادیم این بود که به وسیله یک سری کد برنامه ای نوشتیم که در آن کاری که کارمند آژانس داخل دفترش انجام میداد را انجام دهد البته با یکسری قابلیت‌های بیشتر. در حالت دستی که در واقع کارمند پرواز را چک میکرد به وسیله یک پید و ساین امکان گرفتن یک available وجود داشت. ولی با این سیستمی که الان در بازار موجود است، شما همزمان میتوانید ده الی پانزده پرواز را همزمان چک کنید available بگیرید و در نهایت بلیط تهیه کنید.

پس نیاز اولتان برای فروش آنلاین این است که دسترسی به آن رباتها داشته باشید تا بتوانید پروازهای شش ایرلاین اصلی کشور را در سایتتان داشته باشید. یک سری ایرلاینهای دیگر هستند که بر روی گابریل نیستند. به عنوان مثال اگر بخواهیم نام ببریم ماهان، معراج و کاسپین در این سرویس نیست.

خوب سوال این است که ما وب سرویس گابریل را از شرکت سیتی نت تهیه می‌کنیم، بقیه را چکار کنیم؟ بقیه شرکتها چون سیستم فروش بر روی گابریل نداشتند خودشان یک سیستم مجزا خریدند. هر کدام از این ایرلاینها در حال حاضر یک سیستم مجزای فروش برای خودشان دارند که دقیقأ مانند همان روال قبلی یک نام کاربری و رمز به آژانسها میدهند، بحث قرارداد دارند و ضمانت نامه.قبلا آژانسها برای اینکه پرواز چک کنند، خیلی کار سختی داشتند. وقتی میخواستند بلیط تهران-مشهد را چک کنند،یکبار باید با گابریل چک میکردند، یکبار نیز با ماهان، کاسپین و زاگرس و یکبار هم همه چارتری ‌ها را چک می‌کردند ولی در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری به همه ایرلاینها ابلاغ کرده که بخشی از صندلی های شان را باید حتما بصورت سیستمی به فروش برسانند. پس شما اگر میخواهید وارد بحث آنلاین شوید و میخواهید پرواز داخلی راه بیندازید، نیاز دارید که با همه ایرلاین هایی که در کشور فعالیت می کنند قرارداد ببندید و از هرکدام که می توانید وب سرویس بگیرید. قاعدتأ اگر بخواهید فروش آنلاین داشته باشید باید یک شرکت نرم افزاری یا یک تیمی که مختص خودتان هست، قرارداد ببندید تا کارتان را انجام بدهد. این وب سرویس هایی که می گیرید یک پروسه فنی دارد که یک سری داکیومنت به شما می دهند، یک سری دستور است، یک سری کد است به شما می دهند که شما به تیم فنی تان منتقل کنید.

در بحث داخلی نکته مهم آن، این است که قراردادتان با همه ایرلاینها باشد. چون شما وقتی درحال حاضر میخواهید وارد بازار شوید، دیگر نمیتوانید با یک محصول وارد بازار شوید. قاعدتأ اگر فقط پروازی ایرلاین‌های محدودی را داشته باشید نمی توانید مشتری جذب کنید به دلیل این که اکثر سایتها در حال حاضر با همه ایرلاین ها قرارداد دارند. وقتی مشتری پرواز تهران-مشهد را جستوجو می کند، دوست دارد همه پروازهایی که وجود دارد، همه ساعت ها و همه ایرلاین ها را بررسی کند.  بنابراین چیزی که شما نیاز دارید این است که با همه ایرلاین ها داخلی قرارداد داشته باشید و حالا یک سری هایشان که گفتم ربات بتوانید بگیرید، یک سری هم، وب سرویس.

ما با ربات استرداد هم داریم انجام می¬‌دهیم در ماهان. یک نکته ای که وجود دارد این است که وب سرویس هایی که استرداد دارند می دهند هیچ کدامشان کامل نیست یعنی فقط کار فروش را انجام می دهد.