مقالات

ویژگی یک سیستم رزرو هتل چیست؟

سیستم رزرو هتل یک اپلیکیشن نرم افزاری است که به آن موتور رزرو هتل هم گفته می شود

سیستم رزرو هتل چیست؟

شما برای رزرو هتل از روش آنلاین استفاده می کنید یا سنتی؟ آیا از ویژگی یک وب سرویس رزرو هتل مطلع هستید؟ اصلا می دانید که با استفاده از سیستم رزرو هتل می توانید در هر زمان ومکانی در هتل مورد نظرتان، اتاقی را با توجه به شرایط خود رزرو کنید؟ در این مطلب می خواهیم به سیستم رزرو هتل و ویژگی های آن بپردازیم. این سرویس یک اپلیکیشن نرم افزاری است که به آن موتور رزرو هتل هم گفته می شود. همانطور که از اسمش مشخص است این سیستم همچون موتورهای جستجوگر به کاربران کمک می کند تا به سرعت به رزرو هتل با مشخصات موردنظرشان بپردازند. با این کار تمام سیستم های واسطه حذف می شود و هزینه های مربوط به آن هم از بین می رود. در ادامه درباره ویژگی یک سیستم رزرو و سازوکار آن توضیح خواهیم داد.

سیستم رزرو هتل

مهمترین ویژگی یک سیستم رزرو هتل

سیستم رزرو هتل دارای ویژگی های زیادی است که عبارتند از:

در دسترس بودن یک سیستم رزرو هتل

مهمترین ویژگی یک وب سرویس رزرو هتل، در دسترس بودن آن است. یعنی کاربران می توانند در هر زمان و مکانی با هر سیستمی (لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و …) به سیستم رزرو هتل دسترسی باشند، از خدمات آن استفاده کنند و به رزرو هتل موردنظرشان با توجه به تمام موارد ممکن بپردازند.

امنیت یک سیستم رزرو هتل

با مراجعه به سیستم رزرو آنلاین معتبر می توانید از امنیت آن اطمینان حاصل کنید و از دادن اطلاعات شخصی یا بانکی خود ترسی نداشته باشید. همچنین امکان کلاهبرداری هم با استفاده از این سیستم ها وجود ندارد و همین مورد یک ویژگی سیستم رزرو هتل به حساب می آید که توانسته افراد زیادی را برای استفاده از آن جذب کند.

رزواسیون آنلاین

پشتیبانی آنلاین

با استفاده از سیستم رزرواسیون هتل در صورت بروز هرگونه مشکل، کاربران می توانند از یک پشتیبان که به صورت آنلاین در دسترس است کمک بگیرند. همچنین این پشتیبانی برای خود کارکنان هتل هم از طرف شرکت تولید سیستم فراهم می شود تا به صورت کامل به آن مسلط شوند، به همین دلیل پشتیبانی آنلاین هم برای کاربران و هم کارکنان هتل، یک ویژگی سیستم رزرواسیون آنلاین هتل به حساب می آید.

دسترسی به اطلاعات و گزارش ها

از دیگر ویژگی های یک سیستم رزرواسیون هتل می توان به دسترسی سریع به اطلاعات در قالب گزارش هایی طبقه بندی شده اشاره کرد. مثلا افراد پذیرش شده، آمار مورد نیاز رستوران و… به صورت گزارش هایی طبقه بندی شده به سرعت در اختیار کارکنان بخش مربوطه یا مدیریت قرار می گیرد. همچنین اطلاعات مربوط به اتاق های هتل و ظرفیت آن و همینطور هزینه های خدمات به صورت آنلاین برای مسافران نشان داده می شود.

سیستم رزرو هتل

امکان اصلاح اطلاعات

امکان اصلاح اطلاعات بهترین ویژگی یک این سیستم به حساب می آید که این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا اطلاعات مربوط به مهمانان اعم از کم و زیاد کردن تعداد نفرات، ویرایش خدمات بخش های مختلف همچون رستوران و کافه، کنسل کردن رزرو و … به راحتی انجام دهند.

ساز و کار یک وب سرویس رزرو هتل

علاوه بر ویژگی یک سیستم رزرواسیون هتل می خواهیم ساز و کار دقیق مراحل انجام رزرو هتل را با استفاده از سیستم آنلاین توصیح دهیم. این ساز و کار شامل چند مرحله است که عبارتند از:

وارد کردن اطلاعات تجاری در سیستم از جانب هتل ها

اولین قدم این است که هتل ها اطلاعات مورد نیاز همچون موجودی اتاق ها، نرخ اتاق ها، توصیف شرایط، امکانات و خدمات، تصاویری از هتل و اتاق ها و … را در سیستم رزرواسیون هتل قرار دهد تا کاربران به آن دسترسی داشته باشند و به قسمت بعدی بروند. همانطور که گفته شد این اطلاعات و سرعت دسترسی به آنها به عنوان ویژگی یک وب سرویس رزرو هتل به حساب می آید.

طراحی سیستم رزواسیون آنلاین هتل

رزرو هتل توسط مهمان

در این قسمت هر کاربر یا مهمان با توجه به شرایط خودش می تواند از خدمات و امکانات موجود در هتل استفاده کند. همچنین لازم است تا اطلاعات موردنیاز هتل را همچون تعداد نفرات، اطلاعات هویتی افراد، شماره پلاک خودرو در صورت استفاده از پارکینگ و … را به صورت دقیق وارد سیستم نماید.

ارسال ایمیل یا پیامک به مهمان

هنگامی که کاربر اطلاعات خودش را در سیستم رزرو نهایی کند، پیامک یا ایمیلی را از جانب هتل دریافت می کند. در این ایمیل اطلاعاتی کامل از رزرو فرد نوشته شده و این اطمینان را به فرد می دهد که رزروش به درستی صورت گرفته و همه چیز طبق روال پیش می رود.

ثبت نظر مهمان

شاید گمان کنید پس از اینکه زمان حضورتان در هتل تموم شد و به شهر خود برگشتید، دیگر با هتل و سیستم رزروش کاری نخواهید داشت اما باید بگویم که این قسمت مهمترین بخش سیستم رزرو به حساب می آید. در این بخش پس از استفاده از خدمات هتل لازم است تا مهمانان نظراتشان را بیان کنند، با این کار هم به بهبود خدمات هتل و هم به افرادی که قصد استفاده از آن هتل را دارند، کمک خواهید کرد که این مورد را می توان به عنوان ویژگی یک وب سرویس رزرو هتل نیز در نظر گرفت.

نکات مهم رزرو هتل

 هنگام استفاده از این وب سرویس، کاربران با سوالاتی مواجه می شوند که آنها را در قالب چند نکته بیان می کنیم. این نکات عبارتند از:

  • برای این که از رزرو خود مطمئن باشید، حتما به سایت های معتبر مراجعه کنید.
  • در برخی موارد قیمت های موجود در وبسایت ها از قیمت های هتل ها ارزان تر است و این به این دلیل است که وبسایت ها به صورت کلی اقدام به خرید اتاق هتل ها می کنند و تخفیفاتی را کسب می کنند، در نتیجه قیمت نهایی آن برای کاربران ارزان تر تمام می شود.

  • قیمت هتل ها بر اساس تعداد شب های اقامت و تعداد نفرات است. همچنین قیمت های مربوط به کودکان نیز متفاوت بوده که در همان قسمت وجود دارد.
  • در آخر پس از رزرو هتل و پرداخت آنلاین، یک رسید یا وچر را دریافت خواهید کرد که لازم است هنگام مراجعه به هتل با مدراک دیگر همراهتان داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله چند مورد مهم را به عنوان ویژگی یک سیستم رزرواسیون هتل بیان کردیم. این ویژگی ها سبب می شود تا کاربران به جای مراجعه حضوری و روش های سنتی از روش های آنلاین استفاده کنند. همچنین نحوه ساز و کار این سیستم را به صورت جزئی شرح دادیم تا با توجه به آن برای رزرو هتل اقدام کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *