DuckDuckGo، رقیب گوگل، نتایج مطالعه‌ی جدیدش درباره‌ی موتور جست‌وجوی گوگل را به‌اشتراک گذاشته است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حتی وقتی کاربران از حساب کاربری خود در مرورگر گوگل خارج شده‌اند، نتایج جست‌وجو همچنان شخصی‌سازی می‌شوند.

موضوع شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو در محصولات نرم‌افزاری گوگل موضوعی ریشه‌‌دار است که به سابقه‌ی جست‌وجوی کاربر، موقعیت مکانی کاربر،  کلیدواژه‌های جست‌وجوشده و لینک‌های کلیک‌‌شده بستگی دارد و همه‌ی این‌ها بر نتایج ارائه‌شده‌ی موتور جست‌وجوی گوگل تأثیرگذار است. به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، چنین حجم زیادی از شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو اجتناب‌ناپذیر باشد. براساس مطالعه‌ی جدید DuckDuckGo، حتی وقتی کاربر از حساب کاربری خارج می‌شود و از مرورگر در حالت ناشناس یا Incognito استفاده می‌کند، بازهم موتور جست‌وجوی گوگل نتایج را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد.

در ژوئن‌۲۰۱۸ و در اوج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده‌ی آمریکا، DuckDuckGo این مطالعه‌ را انجام داد. هدف اصلی مطالعه‌‌ی مذکور، بررسی این موضوع بود: «نتایج جست‌وجوی گوگل به‌صورت بی‌طرف و تنها برمبنای جست‌وجوی غیرهدفمند به کاربر ارائه می‌شود یا رفتارها و عادت‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ درباره‌ی کاربر در ارائه‌ی نتایج جست‌وجوی درنظر گرفته می‌شود؟» البته نتایج این مطالعه‌ی پژوهشی جدید، هنوز به‌صورت قطعی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

کاملا روشن است نتایج مطالعه‌ی DuckDuckGo جانب‌دارانه است و نواقص موتور جست‌وجوی گوگل را نشانه گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق، بسیار جالب‌توجه است. این مطالعه‌ی پژوهشی میزان تفاوت در نتایج جست‌وجوی گوگل را حتی با ثابت درنظرگرفتن عواملی نظیر موقعیت‌ مکانی نشان می‌دهد.

DuckDuckGo متوجه شد اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه‌، با جست‌وجوی سه عبارت مشخص نتایج مختلفی از موتور جست‌وجوی گوگل دریافت می‌کنند. این سه عبارت مشخص عبارت‌اند از: Gun Control و Immigration و Vaccinations.

DuckDuckGo در طرح مطالعاتی خود، نتایج حاصل از ۸۷ جست‌وجو در موتور گوگل را بررسی کرد. ۷۶ مورد از این جست‌وجوها با موتور جست‌وجوی گوگل روی دسکتاپ و ۱۱ مورد دیگر ازطریق موتور جست‌وجوی گوگل روی گوشی تلفن‌همراه انجام شد. جست‌وجوهای انجام‌شده به‌صورت همزمان و پیوسته از نُه صبح روز ۲۴ژوئن۲۰۱۸ آغاز شد. کاربران ابتدا بدون واردشدن به حساب کاربری خود، کلیدواژه‌ها را در گوگل جست‌وجو کردند و سپس، همین جست‌وجو را پس از ورود به حساب کاربری‌ خود انجام دادند تا نتایج جست‌وجو بعد از خروج از حساب کاربری، تحت‌تأثیر جست‌وجوهای بعدی قرار نگیرد. نتایج بررسی DuckDuckGo نشان می‌دهد استفاده از حالت خصوصی و خروج از حساب کاربری گوگل، تقریبا تأثیر چندانی بر نتایج جست‌وجو ندارد و کاربران با جست‌وجوی هر سه کلیدواژه در هر دو حالت، تغییرات مشابهی در سوابق موتور جست‌وجوی گوگل مشاهده کردند.

البته تفاوت‌هایی هم در نتایج جست‌وجو مشاهده شد. در برخی قسمت‌های مهم نتایج متفاوت بود؛ مثلا در ارائه‌ی منابع خبری و قرارگیری لینک‌‌ها تفاوت‌هایی دیده می‌شد. این لینک‌ها گه‌گاه در موقعیتی روی صفحه قرار داده شده بودند که احتمال کلیک‌کردن کاربر روی آن لینک‌ها را زیاد می‌کرد. همچنین، نتایج مطالعه نشان می‌داد نحوه‌ی قرار گرفتن مقاله‌های خبری و ویدئوها در میان لینک‌های متنی استاندارد در بین کاربران متفاوت است. در جست‌وجوی کلیدواژه‌ی Vaccinations،۲۲ دامنه‌ی مختلف را در صفحه‌ی اول جست‌وجو شاهد بودیم و در صفحه‌ی اول جست‌وجو، ۱۰ لینک برای این موضوع ارائه شده بود.

مهم‌ترین موضوع در بین همه‌ی موارد ذکرشده این است که ظاهرا کاربران گوگل در موقعیت‌های مکانی مختلف نمی‌توانند نتایج جست‌وجوی یکسان و تکرارپذیر دراختیار داشته باشند. DuckDuckGo در هر دو حالتی که کاربر وارد حساب کاربری خود می‌شود یا به‌صورت ناشناس جست‌وجو می‌کند؛ صفحه‌ی هوم‌پیج گوگل و نتایج جست‌وجو را بررسی کرد و متوجه شد در عین اینکه نتایج جست‌وجو شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد تفاوت میان نتایج استاندارد جست‌وجو در حالت ناشناس و در حالتی که کاربر در حساب کاربری خود وارد شده، فقط در حد یک یا دو دامنه است. این درحالی‌ است که تفاوت بین نتایج جست‌وجوی کاربران ناشناس در جست‌وجوی بین سه (برای کلید‌واژه‌ی Gun Control) تا پنج دامنه‌ (برای کلید‌واژه‌ی vaccinations) متفاوت بود. نتایج نشان می‌دهد وقتی کاربران از حساب کاربری خود خارج می‌شوند و در گوگل جست‌وجو می‌کنند، همچنان تداوم شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو را شاهد هستیم, این درحالی است که مشخص نیست دلیل این اتفاق چیست و چه تأثیری بر رفتار کاربر خواهد داشت.

درنهایت، به‌نظر می‌رسد این مطالعه‌ی پژوهشی ثابت می‌کند هیچ راهکار ساده‌ای وجود ندارد که از موتور جست‌وجوی گوگل در حالتی بتوان استفاده کرد که نرم‌افزار به هویت کاربر دسترسی نداشته باشد. ظاهرا موتور جست‌وجوی گوگل تلاش می‌کند کاربر و نیازهایش را بشناسد و متناسب با آن نتایج خروجی ارائه دهد. چنین امکانی لزوما بد نیست و شرکت‌های فناوری در سراسر جهان می‌کوشند کسب و کاری هوشمندتر، سریع‌تر، خودکارتر و شخصی‌سازی‌شده‌تر دراختیار مشتریان خود قرار دهند.