گوگل در نظر دارد تا نحوه‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل را در اروپا تغییر دهد. در واکنش به یافته‌های اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر اقدامات انحصارگرایانه‌ی گوگل، این شرکت سازوکار دسترسی شرکت‌ها به فروشگاه اپلیکیشن‌های Google یا گوگل پلی را تغییر می‌دهد، از این پس،‌ شرکت‌ها باید برای گوشی‌هایی که در اتحادیه‌ی اروپا عرضه می‌شوند، مبلغی را به‌عنوان حق‌امتیاز استفاده از فروشگاه اپلیکیشن‌ها به گوگل پرداخت کنند.

در گذشته برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل، تولیدکنندگان ملزم بودند تا از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم به‌صورت پیش‌فرض در محصولات خود استفاده کنند؛ اما حال که این پیش‌شرط با پرداخت حق‌امتیاز جایگزین شده، مرورگرها و موتورهای جستجوی رقیب که توسط شرکت‌هایی همچون مایکروسافت ارائه می‌شوند، موقعیت بهتری برای رقابت با غول دنیای جستجو خواهند داشت. در عین حال، چنین تغییر رویه‌ای به گوگل اجازه می‌دهد تا جایگاه خود را در بازار پرسود دستگاه‌های همراه حفظ کند.