گوگل از زمان راه‌اندازی و به کاری گیری موتور جستجوی خود (درحدود ۲۰ سال پیش) تاکنون، برای تعیین پارامتر‌های رتبه‌دهی ( به عنوان مثال میزان ارتباط با هدف شکل‌دهی به ایندکس جستجو ) همواره از نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت‌ها استفاده کرده است. در سال ۱۹۹۷ بخش عظیم کاربران از طریق کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها از محتوای وب استفاده میکردند، این در حالی است که شهرت یافتن گوشی های هوشمند و استفاده‌ی عموم مردم از آن‌ها، نیازمند یک فرصت ۱۰ ساله‌ی دیگر بود.

گوگل به این نکته پی برد که، حجم زیادی از جستجوهای کاربران از طریق از دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود، آزمایش روش دیگری به نام mobile-first indexing را آغاز کرده است. این موضوع می‌تواند برای ادمین ها، بسته به مدل پیکره‌بندی که در وب‌سایت ها انجام مبدهد حائز اهمیت باشد.

گوگل با اذعان به اهمیت موضوع مورد بحث، اعلام کرده است:

با استراتژی mobile-first indexing گوگل بیشتر آشنا شوید

ما متوجه اهمیت تغییر اخیر در روند ایندکس خود هستیم و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم. طی ماه‌های آینده، به دقت متد جدید خود را در یک مقیاس کوچک آزمایش کرده و پس از آن که از رضایت‌مندی کاربران از متد جدید، اطمینان حاصل کردیم، این تغییرات را در مقیاس بزرگ‌تری اعمال خواهیم کرد.

 

اگرچه وب‌سایت‌های واکنش گرا ( ریسپانسیو ) و بهینه شده و برای گوشی های هوشمند ( اسمارت فون ها )، نیازمند تغییر چندانی نیستند، اما گوگل برای آن دسته از وب‌سایت‌هایی که
برای گوشی های هوشمند و دسکتاپ، مارک‌آپ جداگانه‌ای دارند، چند توصیه داشته است. در غیر این صورت، وب‌سایت‌هایی که تنها برای استفاده در دستگاه‌های دسکتاپ بهینه سازی شده‌اند، مطابق روش کنونی ایندکس خواهند شد.

وب‌مستر وب‌سایت‌هایی که نسخه‌ای بهینه شده برای موبایل ندارند، احتمالا با شنیدن این خبر، انگیزه‌ای برای توسعه و به کارگیری راهکاری مناسب را خواهند داشت. با این حال گوگل بهره‌گیری از یک راهکار محتاطانه را توصیه می‌کند، چرا که “یک وب‌سایت دسکتاپ‌-محور با عملکرد مناسب، بهتر از یک نسخه‌ی موبایل نابسامان است”.

منبع :  NEOWIN