اینستاگرام مدتی پیش با الهام‌گرفتن از پینترست (Pinterest)، ویژگی کالکشن (مجموعه) را به اپلیکیشن خود اضافه کرده بود. به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز قصد دارد یکی از ویژگی‌های پینترست، یعنی کالکشن‌های عمومی را به اپلیکیشن خود اضافه کند. جین مانچون‌وانگ، بلاگر حوزه‌ی فناوری، متوجه کدهای مخفی‌شده‌ای در اپلیکیشن اندرویدی اینستاگرام شده که به ویژگی کالکشن‌های عمومی مربوط است.

این ویژگی نه‌تنها کمک می‌کند کاربر مقاصد سفری دلخواه یا مدهای فشن دلخواه‌ی خود را با مردم سراسر جهان به‌اشتراک بگذارد؛ بلکه با کمک دیگران می‌تواند این مجموعه را کامل‌تر کند.

اینستاگرام در بیانیه‌ای به تک‌کرانچ اعلام کرده این ویژگی را آزمایش نمی‌کند؛ اما باتوجه‌به دیدن‌شدن کدهای مخفی آن، احتمالا منظور این بوده که این ویژگی هنوز به‌صورت عمومی آزمایش نشده است. این بیانیه به این معنا نیست که ویژگی جدید در آینده هم آزمایش نمی‌شود یا در به‌روزرسانی بعدی اعمال نخواهد شد.

اینستاگرام انگیزه‌ی زیادی برای اضافه‌کردن این ویژگی دارد؛ زیرا قصد دارد خرید را به استراتژی اصلی درآمدزایی تبدیل کند و کالکشن‌های عمومی به این هدف کمک خواهند کرد. برندها با استفاده از این ویژگی می‌توانند فروشگاه مجازی بزرگ‌تری درمقایسه‌با پست‌ها و تبلیغات فعلی داشته باشند. همچنین، اینفلوئنسرها می‌توانند محصولات تبلیغی اسپانسرها را در محل مناسب‌تری نگه‌داری کنند.

درحال‌حاضر، پینترست ۲۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که در‌مقایسه‌با یک میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه اینستاگرام ناچیز است و اضافه‌شدن این ویژگی جدید رقابت آن‌ها را بیشتر خواهد کرد. اضافه‌شدن این ویژگی کاربران را تشویق می‌کند برای اشتراک‌گذاری بیش از یک یا دو عکس از پینترست استفاده نکنند و این کار را با استفاده از ویژگی جدید اینستاگرام انجام دهند.