اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی این روزها است و افراد زیادی در سراسر جهان (و به‌خصوص ایران) از آن استفاده می‌کنند. تمایل به دیده‌شدن باعث می‌شود که برخی از کاربرهای این شبکه‌ی اجتماعی دست به اقدامات نادرستی نظیر جذب فالوور فیک بزنند و از آن طریق، تعداد فالوورهای خود را به‌همراه تعداد لایک‌ها و کامنت‌های پست‌هایشان، افزایش دهند.

این شبکه‌ی اجتماعی به‌تازگی اطلاعیه‌ی مهمی را در این رابطه منتشر کرده است. Instagram اعلام کرده که قصد دارد با اپلیکیشن‌های مخصوصی که مردم برای گذاشتن کامنت‌های اسپم در پست‌ها یا فالو و سپس آنفالو کردن دیگران به‌منظور افزایش تعداد فالوورهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، به مبارزه بپردازد.

این شرکت طی اطلاعیه‌ای در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده است که کاربران باید این اپلیکیشن‌های غیرقابل‌اعتماد را که با قوانین اینستاگرام در تضاد هستند، کنار بگذارند؛ در همین‌ راستا، این شبکه‌ی اجتماعی برای چنین افرادی، یک هشدار برای تغییر رمز عبور حساب خود به‌منظور قطع ارتباط با اپلیکیشن‌های افزایش فالوور، می‌فرستد.

اینستاگرام می‌گوید استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی ممکن است تجربه‌ی کار با این شبکه‌ی اجتماعی را برای برخی افراد، تحت تاثیر قرار دهد؛ اینستاگرام صراحتا اشاره می‌کند که اکانت‌های دارای فالوور فیک ممکن است از برخی ویژگی‌های این شبکه‌ی اجتماعی، محروم شوند.

اینستاگرام امیدوار است که کاربران، نام کاربری و رمز عبور اکانت خود را به هیچ‌وجه در اختیار شرکت‌های شخص ثالث قرار ندهند تا خطر هک شدن و از دست رفتن اطلاعات‌شان، آن‌ها را تهدید نکند. بنابراین اگر طی این چند روز شاهد افت تعداد فالوورها در برخی پیج‌های اینستاگرامی شده‌اید، بدانید که آن پیج از فالوورهای فیک استفاده می‌کرده است.

رویکرد جدید اینستاگرام برای مقابله با حساب‌های کاربری دارای فالوور فیک، در اصل از کمپین‌های آنلاین اخیر برای مقابله با نشر اطلاعات غلط از طریق این شبکه‌ی اجتماعی و فیسبوک نشات می‌گیرد.؛ جایی که برخی افراد با سوءاستفاده از فضای این شبکه‌های اجتماعی، روی افکار عمومی تاثیر می‌گذارند؛ موضوعی که مستقیما روی اتفاقات مهمی مثل انتخابات آمریکا، اثرگذار است.

فیسبوک گفته است که اکثر این حساب‌های کاربری، در حقیقت حساب‌های فیک هستند؛ این شبکه‌ی اجتماعی در همین راستا، بیش از ۱.۵ میلیارد حساب کاربری را حذف کرده است. قطعا جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن‌های شخص ثالث که به منظور افزایش فالوور اکانت‌ها، با آن‌ها همگام‌سازی می‌شوند، می‌تواند از چنین اتفاقاتی تا حد زیادی پیشگیری کند.

اینستاگرام از سال ۲۰۱۴ به بعد، حذف کردن اکانت‌های فیک را آغاز کرده، اما این نخستین باری است که این شرکت، حذف کردن لایک‌های فیک را از پست‌ها، به‌صورت عمومی رسانه‌ای می‌کند. اینستاگرام می‌گوید که موفق به ساخت ابزار مخصوصی مبتنی بر یادگیری ماشینی شده است که با بهره‌گیری از آن، حساب‌هایی را که از اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای افزایش فالوور، لایک و کامنت استفاده می‌کنند، شناسایی می‌کند.

برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های افزایش فالوور نظیر Instagress و Social Growth از مدتی پیش غیرفعال شده‌اند، اما اپلیکیشن‌های دیگری مثل InstarocketProX ،Archie و Boostio هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بسته به سرویس‌هایشان، به‌صورت ماهانه ۱۰ تا ۴۵ دلار از کاربرانشان پول دریافت می‌کنند. چنین اپلیکیشن‌هایی بارها مدعی شده‌اند که قوانین اینستاگرام را نقض نمی‌کنند، اما واضح است که این موضوع حقیقت ندارد.

نشریه‌ی نیویورک تایمز اوایل سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از سلبریتی‌های شناخته‌شده برای اکانت‌های توییتر خود از شرکتی به‌ نام Devumi فالوور فیک خریداری می‌کردند، اما در نهایت از این کار دست برداشتند.

به‌طور معمول، کاربران برای استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث افزایش فالوور، لازم است نام کاربری و رمز عبور حساب خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا این اپلیکیشن‌ها بتوانند کنترل حساب را در دست بگیرند و به‌صورت خودکار پست‌های مردم را لایک کنند، زیر آن‌ها کامنت بگذارند یا دیگر حساب‌ها را فالو کنند. از این پس کاربرانِ چنین اپلیکیشن‌هایی از سوی اینستاگرام اخطاریه دریافت می‌کنند؛ اخطاریه‌ای که اعلام می‌کند اینستاگرام، لایک‌ها، فالوها و کامنت‌های اصطلاحا «غیرقابل‌اعتماد» را که از طریق این اپلیکیشن‌ها ثبت شده، حذف کرده است. در این میان، سوالی بزرگ مطرح می‌شود؛ آیا اینستاگرام بالاخره قصد دارد به‌طور جدی با تبلیغات قرارگرفته روی اپلیکیشن خود که سرویس‌های افزایش فالوور فیک را معرفی می‌کند، برخورد کند یا خیر. در واقع دیدن چنین تبلیغاتی می‌تواند مردم عادی و به‌خصوص اینفلوئنسرها را به استفاده از فالوور فیک، ترغیب کند.

یکی از نمایندگان اینستاگرام در پاسخ به خبرنگار سایت تک‌کرانچ می‌گوید: «تبلیغات اپلیکیشن ما، مطابق قوانین‌مان هستند؛ در این قوانین، برخی فعالیت‌های هرز نظیر جمع‌آوری لایک، کامنت و فالوور، ممنوع اعلام شده‌اند. بنابراین ادعای شما در مورد نقض قوانین اینستاگرام توسط این تبلیغات، درست است؛ لطفا اگر چنین تبلیغاتی را مشاهده کردید به ما گزارش دهید».

تعداد فالوورهای حساب‌های شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام تاثیر مستقیمی روی اثرگذاری بر مردم، اعتبار و میزان درآمد صاحبان آن حساب‌های کاربری دارد. این ماجرا بیشتر از همه برای افراد مشهوری نمود پیدا می‌کند که با دریافت مبالغی مشخص (بسته به تعداد فالوورها) از برخی شرکت‌های مشهور،‌ برای آنان کار تبلیغات انجام می‌دهند.

حال که برخی شرکت‌ها حتی در اکانت‌های نه‌چندان بزرگ با تقریبا هزار فالوور هم کار تبلیغات انجام می‌دهند، جذابیت اپلیکیشن‌های کسب فالوور فیک برای مردم بیش از پیش شده است.

اگر کسی نتواند تعداد فالوورهای موجود در برخی پیچ‌های اینستاگرامی را باور کند و همواره در این زمینه به پیج‌ها مشکوک باشد، بی‌شک مشروعیت این شبکه‌ی اجتماعی زیر سوال می‌رود. مطمئن باشید هر کس که از اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای افزایش فالوورهای خود استفاده می‌کند، لیاقت توجه مردم را ندارد و اینستاگرام موظف است حساب چنین افرادی را در صورت متوقف نکردن جذب فالوور فیک، برای همیشه ببندد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا با رویکرد جدید اینستاگرام موافق هستید؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت و دیگر کاربران، در میان بگذارید.